Lyssna på alla dagens nyheter

Annat lättläst om valet

www.val.se
På Valmyndighetens sajt
kan du läsa om hur ett val går till.

www.riksdagen.se
På den här sajten kan du läsa
om hur riksdagen arbetar.
Du kan läsa alla förslag
som riksdagen ska bestämma om.

www.regeringen.se
Här kan du läsa om vad regeringen
och alla departement gör.
Du kan läsa undersökningar och beslut.

www.europaparlamentet.se
Du kan läsa om Europaparlamentet.
Du kan läsa om politikerna som är
i Europaparlamentet.

Vem bestämmer vad?
Utbildningsradion har gjort filmer
om vad som bestäms i EU, i riksdagen,
i kommuner och i landsting.

 

Sajter med nyheter

8 Sidor
På sajten kan du läsa nyheter
på lättläst svenska.
Det är journalisterna på 8 Sidor
som jobbar med Alla Väljare.

Klartext
Sveriges Radio gör programmet Klartext.
Programmet berättar om nyheter
med enkla ord.

Partiernas sajter

Socialdemokraterna
Om Socialdemokraterna på lättläst svenska

Moderaterna
Om Moderaterna på lättläst svenska

Miljöpartiet
Om Miljöpartiet på lättläst svenska

Liberalerna
Om Liberalerna på lättläst svenska
Partiet hette tidigare Folkpartiet.
Men i november 2015 bytte partiet
namn till Liberalerna.

Centerpartiet
Om Centerpartiet på lättläst svenska

Sverigedemokraterna
Sajten är inte på lättläst svenska

Vänsterpartiet
Om Vänsterpartiet på lättläst svenska

Kristdemokraterna
Om Kristdemokraterna på lättläst svenska

Feministiskt initiativ
Om Feministiskt initiativ på lättläst svenska