Annat lättläst om valet

Valmyndigheten
På Valmyndighetens sajt
kan du läsa om hur ett val går till.

Riksdagen
På den här sajten kan du läsa
om hur riksdagen arbetar.
Du kan läsa alla förslag
som riksdagen ska bestämma om.

Regeringen
Här kan du läsa om vad regeringen
och alla departement gör.
Du kan läsa undersökningar och beslut.

Europaparlamentet
Du kan läsa om Europaparlamentet.
Du kan läsa om politikerna som är
i Europaparlamentet.

Vem bestämmer vad?
Utbildningsradion har gjort filmer
om vad som bestäms
i EU, i riksdagen,
i kommuner och i landsting.

Sajter med nyheter

8 Sidor
På sajten kan du läsa nyheter
på lätt svenska.

SVT – Nyheter på lätt svenska
Sveriges television, SVT,
gör varje vardag ett program
med nyheter på lätt svenska.

Klartext
Sveriges Radio, SR,
gör programmet Klartext.
Programmet berättar om nyheter
med enkla ord.

Partiernas sajter

Socialdemokraterna
Om Socialdemokraterna
på lätt svenska.

Moderaterna
Om Moderaterna
på lätt svenska.

Sverigedemokraterna
Sajten är inte
på lätt svenska.

Miljöpartiet
Om Miljöpartiet
på lätt svenska.

Centerpartiet
Om Centerpartiet
på lätt svenska.

Vänsterpartiet
Om Vänsterpartiet
på lätt svenska.

Liberalerna
Om Liberalerna
på lätt svenska.

Kristdemokraterna
Om Kristdemokraterna
på lätt svenska.

Feministiskt initiativ
Om Feministiskt initiativ
på lätt svenska.