Inrikes

Skolminister Ibrahim Baylan Foto: Pontus Lundahl/PrB

Skolminister Ibrahim Baylan Foto: Pontus Lundahl/PrB

Skolministern vill stoppa mobiltelefoner i skolan

Svenska 15-åringar är sämre i naturkunskap
jämfört med år 2000. Och det är fortfarande
stökigt i klassrummen.
Det visar en undersökning av skolelever.
Elever från fler än fyrtio länder är med
i undersökningen.

De är fyra ämnen som har undersökts:
Matematik och naturvetenskap.
Problemlösning, hur eleverna löser problem
och läsförståelse, hur bra de förstår
texter de läser.

Finland hamnar på första plats i allt
utom problemlösning. Där kommer de tvåa
efter Sydkorea.
Sverige hamnar på tionde plats
i matematik och problemlösning.
På nionde plats i naturvetenskap
och på femte plats i läsförståelse.

Sveriges skolminister Ibrahim Baylan
har läst undersökningen.
Han tycker att det är dåligt att
det är stökigt i de svenska klassrummen.
Då blir det svårare för eleverna
att lära sig saker.

Många lärare säger att fler elever
är oroliga och stör på lektionerna.
De säger också att eleverna
ofta kommer för sent till lektionerna.

Ibrahim Baylan säger till tidningen Dagens Nyheter
att han vill att svenska lärare
ska få bestämma mer i skolan.
Han säger också lärarna ska få ta
elevernas mobiltelefoner
om de tycker att mobiltelefonerna
stör lektionerna.


7 december 2004

Fler liknande artiklar