Alla Väljare

En bild på bokens omslag och en bild på en hand som stoppar ner ett röstkuvert i en låda.

Nu finns 8 Sidors bok om valet i höst. Foto: TT

Lättläst bok om valet

Den 13 september
är det val i Sverige.

Då ska folk rösta
om vilka partier och politiker
som ska jobba i riksdagen,
i kommunerna
och i regionerna.

Sverige är en demokrati.
Det betyder att folk
ska få vara med
och bestämma.

Att rösta är en
av de viktigaste sakerna
i en demokrati.

När du röstar visar du
att demokratin är viktig.
Du är med och bestämmer
om framtiden.

Men många tycker
att valet är svårt.
Hur gör jag när jag röstar?
Vilka partier finns att rösta på?
Vad vill politikerna?

Dags att rösta – valskola 2026
är 8 Sidors bok
om valet.
Den ger dig svar på frågorna.
Då blir det lättare att rösta.

Boken är skriven
på lättläst svenska
av Bengt Fredrikson.

Du kan ladda ner boken
gratis här på sajten.

Klicka på knappen
som finns i spalten
till höger på sajten.
Knappen finns intill
bilden av boken.
Då får du den i din dator
och kan läsa.

Du kan köpa
Dags att rösta
som en riktig bok
på internet.

LL-förlaget visar
var du kan köpa boken

Du kan jobba med boken
och svara på frågor.
Du kan ladda ner
en gratis handledning
till boken.

Handledningen finns här

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

2 mars 2026

Vad tycker du om nyheten?
11 kommentarer
  1. Pedro Yépez skriver:

    Hej! Var exakt kan jag ladda ner boken ? jag skulle vilja läsa den.

  2. Pedro Yépez skriver:

    Hej igen!
    Det är klar för jag kunde hitta länken. Tack i alla fall.

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej!
      Vad bra att du hittade var du laddar ner den.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  3. Iryna. skriver:

    Länken fungerar inte nu. Jag kan inte ladda ner boken.

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej!

      Klicka på knappen ”ladda ner” här till höger.
      Då öppnas en bild med boken.
      På bilden ser du en symbol med en pil nedåt.
      Klicka på pilen.
      Då laddas boken ner i din dator.

      Du kan klicka här för att komma direkt till boken.
      Hälsningar,
      8 Sidor

  4. Vinne skriver:

    8 sidor, hur gör jag det? Jag är på telefon. Hur laddar jag ner boken?

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej Vinne,
      det finns en länk du kan trycka på i texten om boken.
      På vår första sida finns också en knapp där du kan ladda ner boken.
      Boken laddas då ner i din dator, mobil eller läsplatta som du använder.
      /Hälsningar 8 Sidor

  5. Vinter skriver:

    ….Du är med och bestämmer om framtiden….?…men 8sidor ta bort, blakera osv bl.a kommenter på EU- valet 2024… Varför…?…

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej Vinter!

      Jag förstår inte din fråga.
      Skriv gärna igen.

      Vänligen,

      Anton, 8 Sidor

  6. Vinter skriver:

    …2024.06.09 kl. 13:45… 8 sidor ta bort, blockera osv min bl.a kommentar om valet, EU-valet 2024 osv eller hur…?…och varför…?…

  7. Märta123 skriver:

    Vad bra att det finns en lättläst bok om valet så att fler kan läsa om den.

Kommentarer och regler
Kommentera

Skriv din kommentar här.
Kom ihåg att följa våra regler.
Vi tar bort kommentarer som inte följer reglerna.

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar