Alla Väljare

Ett barn sitter vid ett bord och läser en bok.

Ett barn som läser en bok. Foto: Christine Olsson/TT

Lättläst om politik

Här är några tips på
var du kan hitta mer
lättläst information
om politik.

Valmyndigheten
På Valmyndighetens sajt
kan du läsa om hur ett val går till.

Riksdagen
På den här sajten kan du läsa
om hur riksdagen arbetar.
Du kan läsa alla förslag
som riksdagen ska bestämma om.

Regeringen
Här kan du läsa om vad regeringen
och alla departement gör.
Du kan läsa undersökningar och beslut.

EU
Här kan du läsa mer
om Europeiska Unionen, EU

Vem bestämmer vad?
Utbildningsradion har gjort filmer
om vad politikerna
bestämmer i riksdagen,
i kommuner och i regioner.

Sajter med nyheter

8 Sidor
På sajten kan du läsa nyheter
på lätt svenska.

SVT – Nyheter på lätt svenska
Sveriges Television, SVT,
gör varje vardag ett program
med nyheter på lätt svenska.

Klartext
Sveriges Radio, SR,
gör programmet Klartext.
Programmet berättar om nyheter
med enkla ord.

Partiernas sajter

Socialdemokraterna
Om Socialdemokraterna
på lätt svenska.

Sverigedemokraterna
Om Sverigedemokraterna
på lätt svenska.

Moderaterna
Om Moderaterna
på lätt svenska.

Vänsterpartiet
Om Vänsterpartiet
på lätt svenska.

Centerpartiet
Om Centerpartiet
på lätt svenska.

Kristdemokraterna
Om Kristdemokraterna
på lätt svenska.

Miljöpartiet
Om Miljöpartiet
på lätt svenska.

Liberalerna
Om Liberalerna
på lätt svenska.

8 SIDOR

6 mars 2026

Vad tycker du om nyheten?
Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar