Alla Väljare
Billigare bensin kan skada klimatet
Den nya regeringen i Sverige
vill sänka priset
på bensin och diesel.
Men då kan bensin och diesel
bli sämre för klimatet.
När vi använder
bensin och diesel
kommer gasen koldioxid
ut i luften.
Koldioxid gör klimatet varmare.
Bensin och diesel
blir mindre dåligt
om vi blandar det
med andra bränslen
som är bättre för klimatet.
Det är biobränslen.
Men biobränsle
kostar mer pengar.
Då blir det dyrare
för den som tankar bensin.
Därför vill regeringen
ha mindre biobränsle
i bensin och diesel
så att det blir billigare att tanka.
Det gillar inte
en grupp experter på klimatet.
– Det här är dåligt för klimatet.
Det säger Cecilia Hermansson
som är ledare för experterna i
Klimatpolitiska rådet.
Sverige och Europeiska unionen, EU,
har kommit överens om
att minska utsläppen
som gör klimatet varmare.
Målet ska vara nått år 2030.
Om Sverige inte lyckas med det
kan EU kräva att Sverige
ska betala böter.
– Det kan bli dyrt för Sverige
om vi inte når målen,
säger Cecilia Hermansson.
Romina Pourmokhtari
från partiet Liberalerna
är minister för klimat och miljö
i den nya regeringen.
Hon tror att Sverige kommer
att kunna minska utsläppen
så mycket som EU vill.
– Vi kan göra det lite i taget
som inte påverkar folk så mycket,
säger Romina Pourmokhtari.
Men hon kan inte
eller vill inte säga
vad det kan vara.
8 SIDOR/TT
Här kan du se 8 Sidors bildspel
om den nya regeringen:
26 oktober 2022
Låt E 10 vara kvar inga problem med bensin motorer, Diesel motorer sänk inblandningen av etanol,hög bränsle förbrukning o lägre effekt. Bränsle skatt 70 % dvs när du tankar får du 30% bränsle 70& skatt för pengarna. Gör något vettigt för sveriges folk. Politiker i Sveriges Riksdag.
Miljöaktivisterna anser att elproduktionen till stor del ska bestå av ojämn elproduktion som ska göras jämn med t ex batterier. Kostnaden för denna el är minst 5 kr per kWh. Man ska avskaffa alla bensin- och dieselbilar, trots att detta inte är praktiskt genomförbart. Skogen ska bli ett naturreservat och därmed upphör den privata äganderätten.
Lagom är bäst
Hej!
Skriv gärna ”inte” här:
”Om Sverige lyckas med det
kan EU kräva att Sverige
ska betala böter.”.
Tack!
Hej!
Nu har vi fixat felet. Tack för att du såg.
/8 Sidor
EU har inte en chans att straffa sverige då vi ligger långt över EUs minimi nivå på reduktionsplikten framför allt på Dieseln.
Om mindre människor körde bil skulle problemet bli bättre, jag tror.
Kanske det vore bra om fler tåg och bussar fanns; då skulle mindre köra bil och använda bensin.