Sverige

  • alicewebb1

    Alice Höglund på hotellet där hon tränat på att jobba. Nu tar hon studenten. Sedan ska hon börja jobba på riktigt på hotellet. Foto: Lars Sjöstedt/8 Sidor

  • alicewebb3

    Alice Höglund framför hotellet där hon ska jobba i höst. Foto: Lars Sjöstedt/8 Sidor

Alice tar studenten

Nu slutar många
elever gymnasiet.
De tar studenten.

19-åriga Alice Höglund från
Vallentuna är en av dem.

– Det ska bli jätteroligt.
Men det är jobbigt att lämna
alla i klassen, säger hon.

Hon ska fira studenten
med släkt och vänner.
Det blir en stor fest.

Alice har gått ett program
för hotell, restaurang och bageri
på Häggviks gymnasium.
Det är en anpassad skola.

Samtidigt har hon tränat
på att jobba på ett hotell i Stockholm.
Det är en del av arbetet i skolan.

Det har gått bra för Alice.
I höst ska hon börja jobba
på riktigt på hotellet.
Hon har fått jobb.

Hon ska hjälpa gäster
med möten och konferenser.
Hon ska också jobba
i hotellets restaurang.

– Jag ska servera
och plocka disk.
Det är mycket att göra.
Det blir kul, säger Alice.

LARS SJÖSTEDT/8 SIDOR

Dyrt att fira student

  • Nästan 90 tusen elever
    går ut gymnasiet i år.
    De tar studenten.
  • I år kommer studenternas firande kosta
    ungefär 1 800 miljoner kronor.
    Det säger organisationen Svensk Handel.
  • Studenterna själva köper ofta mössa,
    kläder och annat för
    ungefär 5 000 kronor per person.
    Men det mesta betalar de som ordnar
    presenter och fester.
Flera händer håller upp studentmössor i luften. Studenternas mössor. Foto: Erik G Svensson/TT

4 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
23 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Bra skriver:

    Grattis Alice🥳🥳🥳

  2. Liwa 🎧🌺 skriver:

    Grattis Alice!!🎉

  3. Kudde skriver:

    Grattis på studenten 🥳

  4. MILENA LUISA skriver:

    🥰

  5. anna skriver:

    lycka till med jobbet 🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗💜💜💜💚💚💙💗💞

  6. katarina birgit hellberg skriver:

    Gratisssssss du ska vära su stult över dig skälv 😍😊

    (mig stavnig iönte brä)

  7. Fariba skriver:

    Lycka till med nya jobbet 🥳

  8. Nasseer skriver:

    Grattis 🙂🙂

  9. Rateba skriver:

    en lovande framtid för alla s akadiminterar som de kunde ha elegant intyg och progressiver till anpassade jobb .
    Grattis för alla.

  10. Margareta ringh skriver:

    Grattis till jobbet 🥰🥰

  11. Anonym skriver:

    Grattis Alice🥰🤩

  12. Inga-Britt Sallander skriver:

    Stort Grattis Alice – du har gjort det så bra – lycka till i framtiden och det kommer också att gå bra för dig.
    Kram mormor

  13. Anders Bergström skriver:

    Det är kanske dax att återinföra studentexamen i en ny tappning.Dagens studenter avlägger ”gymnasieexamen” vore det inte lämpligt att det stod i avgångs betygen, att dagens studenter avlägger studentexamen

  14. Wictor freundt 🤔❤️🫡👌😱😂 skriver:

    Grattis till Studenten
    någonstans ?🤔

  15. C skriver:

    Grattis till studenten 🥳😎

  16. Helena Lindkvist skriver:

    Stort Grattis till Dig Alice 🥳🥰🖤

  17. Wictor freundt skriver:

    Grattis till Studenten i år 2026 😂

  18. Hamed Al Saleh skriver:

    ”Stort grattis till studenten, Alice! 🎓🌸 Det är inspirerande att läsa om ditt hårda arbete och att du redan har fått jobb efter gymnasiet. Jag önskar dig all lycka i ditt nya arbete på hotellet och en fantastisk framtid. Njut av studentfirandet!

  19. Andy skriver:

    Grattis underbart 😃 🙏🏽. Ett jobb i dessa tider ska man vara glad över3

  20. Fannys mormor skriver:

    Grattis till Student 😍

  21. Eva skriver:

    Bra jobbat Alice. Önskar dig en fin sommar och hoppas att du kommer att trivas på nya jobbet 🌹🌹🌹

  22. Wictor freundt skriver:

    Det ska henne tar studenten
    Skoj hon åka lastbil

  23. Hej skriver:

    Bra för Alice

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar