Sverige

Skolbarn läser sämre än tidigare

Svenska skolbarn har blivit sämre på att läsa.
Det säger forskaren Per Fröjd
vid Göteborgs universitet.
Han har undersökt hur bra skolbarn läser
och jämfört med tidigare undersökningar.

År 1992 var det var tionde elev
i nian som hade stora problem att läsa.
Tio år senare, 2003, var det var fjärde elev i nian
som hade stora problem att läsa.
Det är en ökning från tio till tjugofem procent.

Per Fröjd har hittat flera orsaker till att det blivit sämre.
Klasserna har blivit större. Färre lärare har rätt
utbildning.
Det kan också vara ett problem
att datorer används mer i skolan,
tror Per Fröjd.
8 SIDOR/TT

29 september 2005

Vad tycker du om nyheten?
Kommentarer och regler

Skriv vad du tycker
om nyheten du just har läst.
Eller använd någon av
bilderna som visar känslor.

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Men du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller både personer,
grupper och religioner.

Fler liknande artiklar