Krönika

Nytt förslag om Centrum för lättläst

8 Sidor görs av Centrum för lättläst.
Det är politikerna i riksdagen som har bestämt
att Centrum för lättläst ska finnas.
Centrum för lättläst får pengar
från Kulturdepartementet.

Pengarna går bland annat till att betala lönerna
till dem som skriver i tidningen
och dem som gör lättlästa böcker.

Nu har Kulturdepartementet
fått ett nytt förslag
för hur Centrum för lättläst
ska vara i framtiden.

I förslaget står det att Centrum för lättläst
ska fortsätta göra 8 Sidor.
Det står också att Centrum för lättläst
ska bli en del i en myndighet som heter
Myndigheten för tillgängliga medier.

Och det står att Centrum för lättläst
inte ska bry sig lika mycket om
dem som går i skolan och invandrare.
Centrum för lättläst ska mest bry sig om
dem som har svårt att läsa
för att de har en funktionsnedsättning.

Men det är bara ett förslag.

Nu ska Kulturdepartementet ta reda på
vad andra tycker om förslaget.

Alla får lov att skriva till Kulturdepartementet
och berätta vad de tycker.

Om många tycker att förslaget är dåligt
kan det ändras.

Det kan fortsätta vara som det är nu.
Eller bli på något helt annat sätt.

Nästa år ska politikerna i riksdagen
bestämma hur de vill att Centrum för lättläst ska vara.

Du kan läsa förslaget på regeringens hemsida.
Klicka på den här länken.

8 Sidor kommer att skriva mer om förslaget senare.

Vi kommer också att skriva om de olika brev
som Kulturdepartementet får om förslaget.

malinWEB_183x256

Malin Crona
Chefredaktör, 8 Sidor

 

Tidigare kommentarer

  1. Alicia Damian  59 veckor sedan.

    nyanlända invandrare och lässvaga rätten bör inte röras! Det är en fråga om demokrati och att alla har rätt att vara med!
    Att uppdraget att producera lättläst för skolan, och därmed för ungdomar, ska upphöra är förvånande i en tid med ständiga larmrapporter om bristande läskunnighet. Lättläst kan vara en start att komma igång och skapa läslust. Det behövs fler aktörer som bidrar till att öka läskunnigheten, både privata och statliga, inte färre.

  2. Malin Crona  59 veckor sedan.

    Hej Alicia! Tack för din kommentar. Eftersom beslutet ska fattas demokratiskt är det bra att så många som möjligt säger vad de tycker om förslaget.

  3. isabel vidal  59 veckor sedan.

    Hej.
    Jag läser 8 sidor varje dag. Det är värdefullt verktyg för lära sig svenska. Jag tycker att de förslag bör tillägga och inte subtrahera. Förlåt mig för mitt fel när jag skriver, jag har bara 5 månader i Sverige och 8 sidor har varit en viktig hjälp för mig.

  4. Gigi  59 veckor sedan.

    Jag läste 8sidor varjedag och min svenska bli förbättrats dramatiskt efter 3 månader. Det är en sådan fantastisk hemsida motiverat mig och mina vänner att lära svenska som en hobby. I Sverige, man kan aldrig hitta någon annan väl utformad hemsida som 8sidor. Jag önskar att det kan förbli som det är nu, tack så mycket för att ge en så bra hemsida!

  5. Malin Crona  59 veckor sedan.

    Hej Isabel och Gigi, jag tycker att ni skriver bra svenska! Tack för att ni skriver vad ni tycker om 8 Sidor.

  6. kitte arvidsson  59 veckor sedan.

    Lättläst för många blir lättläst för ingen. Det har en uppsats kommit fram till. Många i samhället har ansvar för material till elever i skolan och invandrare. Ingen tar ansvar för personer som har mycket svårt att läsa och som har kognitiva funktionsnedsättningar. Nu är det dags att tänka på dem först och främst. De får inte glömmas bort igen.

  7. Iuliana  59 veckor sedan.

    Jag tycker det är jätte bra med lättläst nyheter och böcker. På det här sättet lärde jag mig svenska. 8 sidor hjälper många invandrare varje dag.

  8. Akira Mizuno  57 veckor sedan.

    Jag pluggade och forskade fysik och kemi vid Uppsala universitet mellan 1973 och 1975. Då studerade jag svenska också. Men många år har gått sedan jag lämnade Sverige. Så jag glömt bort svenska mycket. För några år sedan råkade jag hitta 8 sidor på weben. Sedan dess läser jag alla artiklar på 8 sidor, för de är intressanta trots att de skrivs på enkelt språk. Jag kommer ihåg svenska mycket, tycker jag. Tusen tack för 8 sidor!

  9. Anna Sundvall-Eskola  56 veckor sedan.

    Jag tycker att man ska tänka på dom personer med ned satt läs förmåga. Lättlästa böcker kan vara behövliga för den gruppen och för funktionshindrade personer.
    Böckerna ska vara ett hjälp medel för dem som vill läsa en bok eller lyssna på en bok.

    Haparanda 2013-09- 24 Anna Sundvall-Eskola

  10. Josphine  56 veckor sedan.

    Jag vill tacka er för tidningen. 8 Sidor är det bästa tidningen som jag läser att utveckla mitt svenska. För ett år sen flyttade jag hit och varje dag läser jag 8 sidor. Den är inte bara lätt att förstå utan att den är intressant och bär nyheter från hela världen.
    Bra jobbat 8 sidor.

  11. faniel  54 veckor sedan.

    Jag tycker det är jätte bra med lättläst nyheter och böcker. På det här sättet lärde jag mig svenska. 8 sidor hjälper många invandrare varje dag

8 Sidor

29 augusti 2013

Vad tycker du om nyheten?
Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar