Sverige

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth vill att ett privat företag ska göra den lättlästa tidningen 8 Sidor. Foto: TT
Partierna tycker lättläst är viktigt
I dag, onsdag, ska riksdagen
bestämma om framtiden för
8 Sidor och Centrum för lättläst.
På tisdagen fick partierna
säga vad de tycker
om regeringens förslag.
Regeringen tycker att
Centrum för lättläst ska stängas.
I stället ska Myndigheten för
tillgängliga medier, MTM,
jobba med lättläst.
Myndigheten ska betala
ett företag för att göra 8 Sidor.
Moderaterna, Folkpartiet,
Centerpartiet och Kristdemokraterna
är med i regeringen.
De försvarade sitt förslag.
– På myndigheten MTM ska
olika experter jobba tillsammans.
De ska samla ihop kunskap
om hur man gör texter och
andra medier som är lätta
att använda, sa Ulf Nilsson
från Folkpartiet.
– 8 Sidor är väldigt viktig
för demokratin.
Alla måste få nyheter och
information om det som händer,
annars kan de inte vara med
och bestämma, sa Per Lodenius
från Centerpartiet.
– 8 Sidor ska finnas kvar
och se likadan ut som nu.
Så kan det bli med vårt förslag.
Vi har inte tid att undersöka
några andra förslag, sa
Lars-Axel Nordell från
Kristdemokraterna.
Vänsterpartiet tycker inte
att en myndighet ska göra
böcker och tidningen 8 Sidor.
Då är de som gör böckerna
och tidningen inte fria.
– Regeringens undersökning
är dåligt gjord.
De har inte lyssnat på dem
som använder lättlästa texter.
Vi vill att Centrum för lättläst
ska finnas kvar, sa Bengt Berg
från Vänsterpartiet.
Vänsterpartiet kan också
tänka sig att public service
gör tidningen 8 Sidor.
Det vill Socialdemokraterna,
Miljöpartiet och
Sverigedemokraterna också.
Public service är statens företag
för radio och tv.
– Regeringen måste undersöka
det förslaget.
Jag håller inte med partierna
som säger att det inte finns tid,
sa Margareta Larsson från
Sverigedemokraterna.
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth
från Moderaterna håller inte med.
– Tidningen 8 Sidor passar inte
på public service.
Det är svårt att ordna det
på ett bra sätt.
Vårt förslag är bättre för att
8 Sidor ska vara en fri tidning,
sa kulturministern.
Läs mer:
18 juni 2014