Kultur

  • BARN LÄSER BOK

    En person som läser en bok. Foto: TT

  • lapidus 3

    Boken STHLM Delete av Jens Lapidus finns nu på lätt svenska.

  • 085205_Sävaträsk 5_Ingen normal stannar kvar_Cover.indd

    Boken Ingen normal stannar kvar är skriven av Pär Sahlin.

  • riley web

    Populära boken Den saknade systern finns nu på lätt svenska.

  • owetz web

    En jul tillsammans är andra boken om Maj av Eli Åhman Owetz.

Tips på lättlästa böcker

Nu har skolorna höstlov.
Det kallas också läslovet.
Då har många mer tid
att läsa böcker.

Det finns lättlästa böcker
för den som tycker
att vanliga böcker är svåra.

8 Sidor har tips
på fyra nya lättlästa böcker.

• Sthlm delete av Jens Lapidus
är en bok för den som
gillar spänning.
Nu finns boken på lätt svenska.

I boken hittas en död person
i Stockholm.
En ung man blir
misstänkt för mordet.

Det är den andra boken
om advokaten Emelie
och hennes kille Teddy
som har varit brottsling.
Den första boken
heter Vip-rummet.

• Ingen normal stannar kvar
är den femte boken
om byn Sävaträsk
av Pär Sahlin.

Boken handlar om
Joar och hans vänner.
De bor på landet.
Joar älskar att köra epatraktor.
Men på sommarlovet efter nian
blir allt annorlunda.

• Den saknade systern
av Lucinda Riley
är en känd bok
som nu finns på lätt svenska.

Det är den sjunde boken
om sex systrar
som blivit adopterade.
I boken reser systrarna
runt världen för att hitta
den sjunde systern.

Den första boken i serien heter
De sju systrarna.
Böckerna är för den som vill läsa
om kärlek, familj och historia.

• En jul tillsammans
handlar om Maj och Lennart
som flyttat ihop.
De är 90 år men känner sig
som ungdomar.
Nu ska de fira jul tillsammans.
Men så kommer ett oväder
med snö.
Då blir inget som de tänkt sig.

Boken är skriven
av Eli Åhman Owetz.
Hennes förra bok
om Maj heter Sköna Maj.
Den fick hon nyligen
ett fint pris för, Lättlästpriset.

Böckerna finns att köpa
i bokaffärer och på sajter
på internet som säljer böcker.

Vissa böcker finns också
på biblioteken.
Men det kan ta lite tid
innan de allra nyaste böckerna
kommer till biblioteken.

8 SIDOR

Gå till 8 Sidors text om Lättlästpriset

Vad läser du?
Skriv gärna en kommentar.

31 oktober 2022

Vad tycker du om nyheten?
20 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Vilam skriver:

    Det här låter som bra böker man kan läsa🤗

  2. Bebi Peggy skriver:

    Just nu läser jag en bok som heter ”Kaninhoppet” av Malin Eriksson. Lånar böcker på bibliotekets barnavdelning. Det är hyllan med böcker för barn mellan 6 och 9 år. De flesta böcker som står där brukar jag klara av att läsa utan problem.

  3. Belky skriver:

    Tack för din uppmärksamhet och tips🙂

  4. Anonym skriver:

    Börjar höstlov idag? Och för hur länge?

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej,
      lovet är hela veckan.
      Hälsningar 8 Sidor

  5. Nicholas skriver:

    Det finns minst tre mysterieböker på lättläst av Håkan Nesser. Jag har läst två av dem – ”Ormblomman” och ”Döden och kärleken i Kumla” – och gillade dem mycket.

  6. Mohamed skriver:

    jag tycker om lättläst böcker

  7. Människa skriver:

    Läs gärna boken 500 steg = S. Den handlar om livet, kärlek, barn, krig och mycket annat.

  8. Evert skriver:

    Läsr Kalle Anka pocket, enkeltoch snabt

  9. Anonym skriver:

    Jag läser en bok som heter (hundra år av sagor)

  10. Tom Marvolo Riddle skriver:

    Hej! Vad betyder lät svenska? Jag lära mig svenska och funderar 🤔 om lät svenska passar bra för mig? Tack!

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Lätt svenska passar för alla.

      Vi skriver korta meningar
      och vi försöker att alltid
      använda de enklaste orden.

  11. Anonym skriver:

    Jag har köpte många lättlästaböckar och läsa hur mycket man kan varje dag läsa.

  12. Anonym skriver:

    Hej 8 sidor!
    varför ni svenskar använder gammalt ord i böckerna. det finns ingen som vill lära sig ett enda gammalt ord för att man använder inte ens.
    så kan ni snälla sluta placera ett enda ord i böcker som man inte använder i det talet.
    MVH från som är missnöjd på svenska språket.

  13. Elvaåring skriver:

    Jag brukar läsa väldigt mycket fast jag bara är elva år gammal. Det gör att jag egentligen inte behöver läsa nyheter på 8sidor, men jag tycker att ni är så bra så att jag fortsätter.

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej Elvaåring!

      Det var fina ord.
      Tack så mycket!

      Hälsningar från 8 Sidor

  14. Siem skriver:

    Jag läser LYCKAS MED SVENSKA och ENGELSKA GRAMMATIK.

  15. Anonym skriver:

    Jag läser musse och helium serie 1 den är jätte spännande bok varje dag när jag ser på min mobil jag alltid går till 8 sidor och läser jag älskar läsa nyheter i era sida

  16. Biao skriver:

    Jag tycker om lättläst böcker eftersom jag lärde mig nya ord igen. Tack till 8 sidor.

  17. Jihad skriver:

    Jag läste en bok som heter utvandrarna för Vilhelm Moberg
    Den är en jättebra bok som man kan lära sig mycket om utvandrarna svenskar på lättläst

Kommentarer och regler

Skriv vad du tycker
om nyheten du just har läst.
Eller använd någon av
bilderna som visar känslor.

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Men du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller både personer,
grupper och religioner.

Fler liknande artiklar