Kultur

Människor går runt i en bokaffär och tittar när det är rea.

Det finns inga lättlästa böcker på bokrean. Foto: Janerik Henriksson/TT

Inget lättläst på rean

Tisdagen den 24 februari
börjar årets stora rea på böcker.
Då är det lägre priser
än vanligt på många böcker.

Men det är svårt att hitta
lättlästa böcker på rean.
Det visar 8 Sidors undersökning.
Vi har kollat flera butiker på internet.

– Jag tror att människor
som läser lättlästa böcker
skulle tycka om att hitta
lättlästa böcker på rean.

Det säger Isabel Rodrigo
som jobbar på sajten Bokus.
De säljer många
böcker på bokrean.

Men de flesta företagen
som gör böcker på lätt svenska
är inte med på bokrean.
Och därför finns det inga
lättlästa böcker att köpa på rean.

Om du vill hitta lättlästa böcker
utan att det kostar pengar
kan du låna gratis på biblioteket.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

Vilken lättläst bok
vill du tipsa om?
Skriv gärna en kommentar.

24 februari 2026

Vad tycker du om nyheten?
4 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Love skriver:

    Jag önskade det fanns fler lättlästa böcker. Och jag önskade dessa nät-bokhandel hade en kategori för lättlästa böcker.

    Jag kan rekommendera appen, Legimus. Den hjälper för min ADD/ ADHD och språkstörning. Dock måste man få det via en bibliotek.

  2. Bebi Peggy skriver:

    Årets bokrea är dålig. Var och tittade in i bokhandeln. Väldigt lite titlar att välja mellan och inget lättläst. Många av titlarna i katalogen finns inte ens med i sortimentet, eftersom folk redan har förhandsbeställt dem. Priserna på reaböckerna är dessutom ovanligt dyra. Många reaböcker ligger på 150 kronor,

  3. Alicia 9 år skriver:

    JAG TYCKER ATT MAN BORDE HA REA PÅ ALLA BÖKER.men man vill ju känna pengar det är därför vissa inte vill ha rea på sina böker tror jag.

  4. Jupiter skriver:

    Jag lär mig svenska, så jag läser lättförståeliga böcker.
    Man kan också använder barnböcker.

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar