Sverige

En mörk bild på sidan av fartyget. Det ser ut som fönster eller balkonger mot fartygets vita skrov.

En bild på Estonia i havet som satts ihop i en dator av flera tusen bilder. Foto: TT

Ingen explosion på Estonia

Det har varit en ny
undersökning av färjan Estonia
på havets botten.

Nu är undersökningen
nästan klar.
Den visar att det
inte verkar ha varit
någon sprängning på båten
innan Estonia sjönk.

Estonia verkar inte heller
ha krockat med någon annan båt
innan hon sjönk.

Undersökningen startade
efter att en film visat hål i Estonia
som tidigare inte varit kända.

Många misstänkte att hålen
kunde vara bevis för
att det varit en sprängning
på Estonia innan hon sjönk.

Men det verkar inte vara så.
Det säger de
som har gjort undersökningen.

Hålen har blivit till när
Estonia legat på havets botten.

Efter att Estonia sjunkit
gjorde svenska och estniska myndigheter
en undersökning av olyckan.
Den blev klar år 1997.

Den visade att färjan Estonia
var i dåligt skick.
Estonia sjönk när
den del som sitter längst fram
lossnade.
Delen heter bogvisir.

Den nya undersökningen
säger att den förra undersökningen
verkar stämma.
Olyckan hände på grund
av bogvisiret.

Estonia borde ha stoppats
från att göra resor över havet
eftersom färjan var i så dåligt skick.

Det säger Rene Arkas
som har varit ledare
för undersökningen i Estland.

Det är experter från
myndigheter i Estland, Finland
och Sverige som
har gjort undersökningen.

8 SIDOR/TT

Estonia

  • Färjan Estonia sjönk
    i havet Östersjön
    den 27 september 1994.
  • Estonia var på väg från
    Tallinn i Estland
    till Stockholm i Sverige.
  • 852 människor dog.
    501 av dem var svenskar.
  • 137 personer blev räddade.
En bild på fartyget innan det sjönk. Estonia innan den sjönk. Foto: TT

23 januari 2023

Fler liknande artiklar

Vad tycker du om nyheten?

4 kommentarer

  1. KANINER skriver:

    oj

  2. Sanering. skriver:

    Apropå miljövård i Östersjön, Tag upp båten och ge en värdig begravning åt folket, skrota båten.

  3. banana skriver:

    håller med sanering

  4. Nån från Göteborg skriver:

    Brukar de inte inspektera båten innan den skickas ut på havet?