Alla Väljare

En person står och tankar en bil. Vi ser handen och en del av bilen.

Regeringen vill ändra reglerna för bensin och diesel. Foto: NTB/TT

Kritik mot nya regler om bensin

Regeringen vill att det
ska bli billigare att tanka
bensin och diesel.

Därför vill de ändra reglerna
för företag som säljer
bensin och diesel.

Företagen ska inte behöva
blanda i lika mycket andra ämnen
i bensinen och dieseln som tidigare.

Blandningen ska minska utsläppen
som värmer upp klimatet.
Men reglerna har gjort
att det har blivit dyrare att tanka.

Reglerna som började gälla
år 2018 säger att blandningen
i bensin och diesel ska öka varje år.
Men nu vill regeringen
ändra på det till nästa år.

Det är inte bestämt än
hur mycket företagen
ska få minska blandningen.
Men regeringen får ändå
kritik för planerna
av myndigheten Naturvårdsverket.

Om reglerna ändras mycket
och länge är det inte säkert
att Sverige klarar
sina mål för klimatet år 2030.

Det kan också bli svårt
att klara EUs mål om
att minska utsläppen.

Det står i en rapport
som Naturvårdsverket gjort om
regeringens politik för klimatet.

– Vi har över fyra miljoner
bilar som kör på våra gator
och som drivs med
bensin och diesel.
Reglerna är mycket viktiga
för att minska utsläppen.

Det säger Stefan Nyström
på Naturvårdsverket
till nyhetsbyrån TT.

Politikerna i riksdagen
har tidigare bestämt
att trafikens utsläpp ska minska
med 70 procent år 2030
jämfört med utsläppen år 2010.

Reglerna för företagen
som säljer bensin och diesel
kallas reduktionsplikt.

Katrin Kasström/8 SIDOR

Reduktionsplikt

  • Reduktionsplikt är regler
    för bland annat företag
    som säljer bensin och diesel.
  • Sedan år 2018 ska företagen
    blanda i andra ämnen
    i bensinen och dieseln som vi tankar.
    Blandningen ska öka varje år.
  • Biodrivmedel eller biobränsle
    kallas ämnena. De kan vara
    rester från växter, jordbruk eller mat.
  • I år ska det vara ungefär
    8 procent i bensinen och
    30 procent i dieseln.
  • År 2030 ska utsläppen från trafiken
    ha minskat med 70 procent
    jämfört med utsläppen år 2010.
    Det har Sveriges riksdag bestämt.

14 april 2023

Fler liknande artiklar

Vad tycker du om nyheten?

27 kommentarer

  1. Anonym skriver:

    med reduktionsplikten som står nu, tar bilen ~8-10% mer bränsle än tidigare. Hur släpper ut man mindre när man brinner mer bränsle? Darför reduktionsplikten som står nu är fel.

  2. Olle HANSSON skriver:

    Skuldbelägg inte Svensson mer !!
    Det räcker nu !

  3. Anonym skriver:

    Låt Sverge få blomstra igen!

  4. Disel Volvo skriver:

    Disel har ökat bränsleförbrukningen med 20%! Sen 2021! Bra för miljön?

  5. MR. El-Bil skriver:

    Diesel är ju svin dyrt

  6. Peter skriver:

    Rem dieseln och inblandningen som existerar på macken gör så min volvo d5 går från ca0,5 på mk1 (Skellefteå bränsle) till 0,7 per mil samma körning.
    Ett dåligt skämt är det, dyrt att tanka och bilarna drar mer. HVO är än värre än REM.
    Nä låt oss få in röd fin diesel.
    Bilen går bäst och förbrukningen drar ned på 0,4.

  7. Diesel olja ! skriver:

    Eldningsolja MK 1 ofärgad, volvon går som förr i tiden.

  8. Daniel skriver:

    Tror de verkligen att lilla Sverige ska rädda världen?? Sverige och Europa har redan nu väldigt låga utsläpp jämfört med jättarna såsom USA, Ryssland, Indien och Kina… Om inte dessa länder skärper sig varför ska lilla Svensson betala ännu högre skatter??

  9. Per Israelsson skriver:

    Sluta upp med att skydda alla dessa fossilbränsle som bara förvärrar miljöproblemen. Det kostar alldeles för mycket. Vi övergav ångmaskinerna och nu är det dags att överge de gamla bensin- och dieseleldande förbrännningsmotorerna.

  10. Christer J skriver:

    Jag tankar sen i höstas bara Skellefteåbränslen MK1 blankdiesel och min förbrukning har minskat från 0,74 till 0,62 l/mil.
    Att utsläppen skulle öka om reduktionsplikt togs bort är fel, den minskar istället!!!

  11. Gunnar Larsson skriver:

    Jag är Sverige demokrat men inser att vi måste köra mer på miljöbränslen dom fossila bränslena kommer bli dyrare och dyrare framtiden är eldrift men förbränningsmotorn behövs ännu ett bra tag. Då kommer dom miljövänliga bränslena att behövas. Själv kör jag på E85 Etanol.

  12. Erik skriver:

    Vi kan stänga av hela Sverige och norden och återgå till 1600 talet. Det kommer hjälpa nada för klimatet ändå. För våra utsläpp är en droppe i havet.
    Däremot folkrika länder där är det problem som tex staden New Delhi eller dumpning av elektronik som i Nigeria.

  13. More E85 skriver:

    Kolla globalt när ska alla fatta det i Sverige har vi ca 8miljoner och i USA finns det 260miljoner bilar!

    Håller med Gunnar Larsson mer etanol kör själv saab 30hk mer med etanol drar endast 1dl mer kollar man biodieseln som alla tummar för miljön tänk om innehåller 44% palmolja och drar 30% biodieseln

  14. Anonym skriver:

    Jag hoppas ialla fall de inte lurar folket för då kommer ingen tro på de mer så lögnare om de lurar folket

  15. Alisha skriver:

    mm jag håller med, men de säger också att de behöver höja priser på nästan allting!

  16. Noa skriver:

    El är bäst

  17. Christian skriver:

    Ibland vet jag inte hur riksdagen tänker?

    Bara städer som new york, london och paris m.m. Skulle det gjort gött att tänka på miljön…

    Sverige är typ inte mätbart…

  18. Benny skriver:

    Återställ alla utdockade sumpmarker så motsvarar det nästan allt som fordonen tillsammans släpper ut varför pratar man inte om det?

  19. Lennart Blom skriver:

    Metanol hur framställs den, ur ett hål i marken?

  20. Tallmassa. skriver:

    Metanol,Terpentin, Tallolja,mfl, framställs ur Tallmassaved, genom destilation av massan.

  21. Anonym skriver:

    Det är super bra för att folk betalar sina alla pengar för att tanka bensin och att folk slösar alla sina lön med att köpa mat som har blivit dyrt och bensin eller diesel. 😠💔

  22. Göran skriver:

    Varför måste det vara så svårt att fatta att folk inte alltid har sina jobb på hemmaplan och därför måste använda sig av bilen till sina jobb, alla kan heller inte kunna använda sig av den s.k. kollektivtrafik som så fort det blir lite dåligt väder hela tiden får problem att kunna köra. Då behöver man ta bilen till jobbet

  23. Sten-Åke skriver:

    Om man nu vill vara en långsiktig miljövän vad skall man göra ?
    Skrota sin 3- år gamla bensinare ?
    Skrota sin miljövänliga diesel som nu rullat i 10 år som sades vara bäst för miljön när den kom?
    Köpa en el-bil som ibland går på el från kolkraftverk i Polen och Tyskland och som kostar skjortan.

  24. Anonym skriver:

    Volvo o Mercedes- Benz euro 6 motorer Diesel, kan du köra 18000 mil, då har du släppt lika mycket koldioxid som vid tillverkningen av batteriet till en Tesla,

  25. Johan skriver:

    Lilla duktiga Sverige, när ska vi inse att västvärlden står för ca7% av jordens utsläpp, o lilla Sverige står för några promille, lycka till med att straffa bilägare. Makten skrattar åt oss när vi slås i sandlådan.

  26. Inger Murphy skriver:

    Hur vore det om våra riksdagsmän använde sina egna bilar istället för åka gratis taxi, som vi skattebetalare betalar, och tankade med egna pengar från egen plånbok. Då skulle de vakna. Inkl inte får några gratis resor, någonstans alls. Utan blir tvungna att köra och betala själv.

  27. Älskar 8 Sidor skriver:

    Det är viktigare att Sverige inte förvandlas till ett U-land än att vi ska fortsätta med denna löjliga ”rädda världen” idé som inte funkar. Sverige står för mindre än 0,5% av världens utsläpp av koldioxid, det spelar ingen roll vad Sverige gör eller inte gör för klimatet, det är Indien, Kina och USA som ska ta tag i det.