Världen
Ett fartyg lastat med containrar. Foto: AP/TT
Få containrar i Asien
Containrar är stora lådor av plåt.
De använder folk
för att lasta olika saker i.
Det kan vara cyklar,
mat, kläder, möbler
och leksaker.
Containrar med saker
blir lastade på stora fartyg
i hamnar runtom i världen.
Fartygen åker från en hamn
med containrar
och lastar av dem
i en annan hamn.
Där kan containern sedan
bli lastad med andra saker.
Sedan blir den körd till nästa hamn.
Det är som ett stort kretslopp.
I kinesiska Shanghai
finns en stor hamn.
Det är den hamn i världen
som har mest trafik.
Där lastar de minst 21 miljoner
stora containrar varje år.
Men under tiden
med viruset corona
har inte lika många fartyg
åkt runt i världen.
Därför är det inte heller
lika många containrar
som vanligt.
I Asien har det blivit
ont om containrar.
Företag i Sverige
kan inte få saker från Kina
så som de brukar.
Det kan till exempel
bli ont om ris
i svenska butiker.
Och butiker som säljer cyklar
kan få vänta längre på
att få cyklar från Kina.
Det kan också bli dyrare saker
i butiker i Sverige.
Den som får tag i en container
att skicka saker med
får betala mer än vanligt.
Då blir också sakerna
i affärerna dyrare.
Företag i Sverige som säljer saker
till andra länder
har inte heller containrar
att skicka i.
Det är ont om containrar
i svenska hamnar också.
8 SIDOR/TT
Usch det är hemskt att vi blir drabbade så snabbt av att annars ha så nära tillgång till varor i butikshyllorna. Det är bra att ni skriver om det.
Vänta! Jag tycker att det är bra om kommer inte mycket ”skräp” från Kina. Om Sverige är grönt (som många säger: regeringen, Greta, Greanpeace) behöver inte att köpa plastik eller mat från 2000mil. Wake up Neo! 🙂