Världen

  • Voting Machines Defamation Case

    Rupert Murdoch äger kanalen Fox News i USA. Foto: AP/TT

  • TV Fox Tucker Carlson

    Tucker Carlson är en av Fox mest kända programledare. Nu har han tvingats sluta. Foto: AP/TT

Kanal betalar efter falska nyheter

År 2020 förlorade
Donald Trump valet
till president i USA.

Kanalen Fox News
sände då falska nyheter.
De sa att det varit fusk i valet.

Nyligen blev Fox News
stämda i en domstol.

Företaget Dominion
ville att Fox News
skulle bli straffade
för de falska nyheterna.

Dominion har tillverkat
maskinerna som räknar
rösterna i valet.

Men det blir ingen rättegång.
Fox News ska i stället
betala åtta miljarder kronor
till Dominion
för att slippa rättegången.
Det bestämde de förra veckan.

Kanalen har också erkänt
att vissa saker de sagt
om Dominion varit falska.

Många tror att Fox News
ägare Rupert Murdoch
betalade för att slippa
svara på frågor i domstolen.

Dominion säger att de har bevis
för att många på Fox News
kände till att nyheterna var falska.
Bland annat programledarna
Sean Hannity och Tucker Carlson.
Men de spred ändå lögnerna i tv.

I måndags kom nyheten
att Tucker Carlson tvingas
sluta på Fox News.
Det är inte klart varför han måste sluta.

Katrin Kasström/8 SIDOR

Valet i USA år 2020

  • År 2020 var det val
    till president i USA.
    Joe Biden vann valet
    över Donald Trump.
  • Efter valet spred Donald Trump
    falska nyheter om fusk i valet.
    Kanalen Fox News spred också
    de falska nyheterna.
  • Den 6 januari år 2021
    attackerade flera tusen människor
    USAs riksdag.
    Många som var med
    trodde att det varit fusk i valet.
    Det blev mycket våldsamt.
  • En undersökning år 2022
    visar att Donald Trump
    har ansvar för attacken.
    En grupp politiker gjorde
    undersökningen.
Människor utanför kongressen. 6 januari 2021 attackerade människor USAs riksdag. Foto: AP/TT

25 april 2023

Fler liknande artiklar

Vad tycker du om nyheten?

4 kommentarer

  1. David skriver:

    Har ni straffat till dem som sprider falska information mot andra länders ledare.

  2. Regn skriver:

    Det är oseriöst att säga att det varit valfusk när det inte har varit det. En del lättlurade blir säkert lurade och tror att det varit valfusk. Det kan betraktas som rättvist att Fox News får betala 8 miljarder kr för sina falska påståenden.

  3. Vet hur det går här skriver:

    Om det fanns fusk I valet, och om Dominions utrustning hade något att göra med det, är två olika frågor.

  4. Anonym skriver:

    det är inte bra att göra så de borde bete sig normalt och inte sprida falska nyheter 🤠😃