8 Sidor
Therese Wappsell pratar med 8 Sidors chef Marie Hillblom på Bokmässan i Göteborg. Foto: 8 Sidor
Många behöver lättläst
Therese Wappsell
kämpar för att människor
med intellektuella
funktionsnedsättningar
ska kunna bestämma
över sina egna liv.
Hon är med i Sveriges
råd för mänskliga rättigheter.
Hon jobbar också
för organisationen FUB.
Therese Wappsell har själv
en intellektuell
funktionsnedsättning.
Både hon själv
och många hon känner
behöver information
och nyheter på lätt svenska.
Therese Wappsell
läser nyheter på 8 Sidors sajt.
Det hjälper henne
att förstå världen.
– Det är svårt för mig
att veta vad som händer
om jag inte kan läsa
nyheter på lättläst svenska.
Andra sajter med nyheter
har för mycket text.
Det är för rörigt för mig,
säger hon.
Therese Wappsell tycker
att politiker och myndigheter
borde bli bättre på
att skriva information
på lätt svenska.
– Det borde finnas på deras
första sidor på internet.
Vi ska inte behöva
klicka runt och leta.
Vi är många som behöver
information på ett lättläst språk,
säger Therese Wappsell.
SARAH GREEN/8 SIDOR
27 september 2024
Ja-det är viktigt!!!🙂
Det är viktigt att man kan få reda på vad som händer, till exempel genom att läsa 8 sidor. Och det är viktigt att ALLA kan läsa nyheter.
det finns det vackraste bibilioket i uppsala ,det är litet snyggt och pliktigt bibliotikt som om jag tror . jag tycker att ha samma det och på sa.ma plats.
tillverk! samma det biblioteket med vit snö och tta det i smålad Akadimitet ASfi
jag tycker att 8 sidor är bra och bäst dess utom är den lättläst som man förstår vad som skrivs i den det gör man inte i expressen eller aftonbladet
mvh linda
Tack Linda,
vi blir glada att höra det!
Hälsningar 8 Sidors redaktion
jag tycker att det är bra för dem som har svårt att läsa mycket text😀😀 jag själv har inte svårt men min kompis har det och jag tycker 8sidor är väldigt bra!!det är väldigt bra och lättläst
Hej Lina!
Tack för att du läser 8 Sidor!
Vänliga hälsningar från 8 Sidor
Hej 8 sidor
Jag lär mig Svenska här I Belgien
Det är viktigt att lära på lätt svenska
Vi köpte 2 böcker
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
I lätt och normale svenska
Jag är i skolan tihi