Kultur
Tips på nya böcker
På sommaren är det härligt
att ta det lugnt
och läsa en bok.
8 Sidor tipsar
om några nya lättlästa böcker.
Boken Sommar på ön
är skriven av Elvira Berg.
Boken handlar om Sia
som ska fira midsommar
på en ö med vänner.
Men så kommer hennes
förra kille, Kim, dit.
Finns det en chans
för dem att bli ihop igen?
Boken är romantisk.
Boken Gårdsfesten
är skriven av Josefin Olevik.
Den handlar om grannar
som ska ha en fest
tillsammans.
Alla som bor i huset
är välkomna.
Grannarna hjälps åt
att duka, ordna mat,
och ställa fram
bord och stolar.
Boken har text
och många bilder
som visar hur grannarna
samarbetar för att ordna festen.
Boken Fångad av mörker
är skriven av Ingrid Remvall.
Den handlar om Zara.
Hon är deppig
och kör ut i skogen.
Men så går hennes bil sönder.
Zara söker skydd
i ett öde hus.
Då kommer en kille dit.
Kanske kan han hjälpa Zara?
Boken vill hjälpa människor
att våga prata om hur de mår.
KATRIN KASSTRÖM/8 SIDOR
28 juli 2025







Jag skulle gå för den andra, den har möjlighet till lite skräck. Öde hus, spindelnät, gnisslande trappor. Sen kommer en kille – mördare eller vän?
Den första boken verkar vara lite för optimistisk för min smak. Var finns såna grannar? Och vem har råd med fester?
Och den nollte boken? Satsa aldrig på ex.
Just nu läser jag den fjärde delen i Camilla Brincks bokserie om de båda mössen Musse och Helium. Det är en spännande berättelse.
Den ”gårdfesten” låter bra-men jag orkar inte faktisk…🙂😎
Hej jag förstår inte så bra svenska jag bara läser åtta sidor och lyssna på åtta sidor. Jättebra när man läser
Hej!
Vad roligt att 8 Sidor
hjälper dig att lära mer svenska.
Lycka till!
Hälsningar,
8 Sidor
Hej
8 sidor är bäst sida för personen som lär sig svenska. Jag läser alltid nyheter från den här sida eftersom det är på lätt svenska och när man läser, förstår allt.
Tack för rekommendationen!! Jag ska prova att läsa de där böckerna!!
Den första boken verkar mycekt intressant och rolig🥰😊❤❤
Jag älskar Musse och Helium!! : D jag väntar bara på när jag kan få den senaste delen 🫠