Kultur
Prat om lättläst
Nyligen var det
Bokmässan i Göteborg.
8 Sidor var där och hade
möten med författare.
De pratade om lättlästa nyheter
och lättlästa böcker.
En av författarna
var Sara Lövestam.
Hon pratade om
att lättläst är viktigt.
För en del människor
kan lättlästa böcker vara
en hjälp för att sedan klara av
att läsa svårare böcker.
– För andra är lättlästa böcker
de enda böckerna
de kan läsa och förstå.
De är beroende av lättlästa
nyheter och lättlästa böcker,
sa Sara Lövestam.
Författaren Jenny Friman
var också där.
Hon pratade om
hur fler människor ska få veta
att lättlästa böcker finns.
– Vi som gillar lättläst
och som jobbar med lättläst,
det är viktigt att vi försöker
väcka lust att läsa hos människor,
sa Jenny Friman.
Elaf Ali var en annan gäst hos 8 Sidor.
Hon tror att det finns
en del människor som skäms
för att de vill läsa och höra
saker på ett lättare språk.
– Jag tror att det finns
många vuxna i Sverige som
tittar på Lilla Aktuellt på tv,
sa Elaf Ali.
MARTIN HANBERG/8 SIDOR
29 september 2025





