Alla Väljare

Några personer som går med väskor i en korridor. Vi ser dem bakifrån.

Det blir svårare för invandrare som vill ta sin familj till Sverige. Foto: Maja Suslin/TT

Svårare för invandrare

Det ska bli svårare
för invandrare att ta
sin familj till Sverige.
Det vill regeringen.

De flesta invandrare
måste vänta två år
innan de får söka om att ta
sin familj till Sverige.

Men det gäller inte
de som kommit till Sverige för att jobba,
de som är här för att forska
och för vissa flyktingar.

Regeringen säger att den som tar hit
sin familj också måste ha en viss lön.
Den är högre än tidigare.
Invandrarnas familjer
ska ha tillräckligt med pengar,
säger regeringen.

– Det är klart att människor
ska kunna ta sin familj till Sverige.
Men då måste de jobba
och göra rätt för sig.

Det säger Johan Forssell
i partiet Moderaterna.
Han är minister för
invandring i regeringen.

Studenter som är invandrare
kommer inte kunna ta hit
sin familj med
de ändrade lagarna.

I regeringen är det tre partier.
Det är Moderaterna,
Kristdemokraterna
och Liberalerna.
De jobbar ihop med
Sverigedemokraterna.

8 SIDOR/TT

2 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
12 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Arash skriver:

    jättebra förslag tycker jag. bra jobbat regeringen.

  2. du gamla du fria skriver:

    det var på tiden.

  3. Z skriver:

    Det är bra. Man måste göra rätt för att få hjälp.

  4. mike the honeybagger skriver:

    🥥🐬🪷jag skulle inte vilja vara invånare🥥🐬🪷

  5. jag tänker inte skriva mitt riktiga namn här. skriver:

    jag tycker att alla som inte krigar får komma in i vårt land.

  6. Anonym skriver:

    dåligt

  7. dont try to like the orange skriver:

    dåligt

  8. mamma skriver:

    bidrag sverige måste upohöra ingen ska leva på bidrag alla måste jobba.

  9. Gjog skriver:

    Ah😐 okej ! Vad ska det göra då? Tråkig nyhet

  10. Anonym skriver:

    Jätte bra

  11. Gabriel skriver:

    Det är ganska tuff. Men förstå jag dessa lagen. Demokraterna är centralpartiet, så… Vad vänta man om det. Tackar 8sidor för alla året som ni gör nyheter för mig lätare!

    Kram från Brasilien

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej Gabriel!

      Tack för dina fina ord.
      Och tack för att du läser 8 Sidor.

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar