Kultur

Malin Spånberger Nyman, Magnus Ljunggren, Elin Lucassi och Alle Eriksson pratade om lättläst. Foto: Martin Hanberg/8 Sidor
Populärt med lättläst
Barn och ungdomar i Sverige
läser inte lika mycket böcker
nu som förut.
Men det finns några böcker
som verkar ha blivit mer populära
hos barn och ungdomar.
Det är de lättlästa böckerna.
På Bokmässan i Göteborg pratade
fyra experter på böcker om det.
Det var Magnus Ljunggren,
Malin Spånberger Nyman,
Elin Lucassi och Alle Eriksson.
8 Sidor var där och lyssnade.
Det finns barn och ungdomar
som måste ha lättlästa böcker.
Det finns också barn som skulle
kunna läsa svårare böcker,
men som ändå läser lättläst.
– Det är fler som börjar
att läsa senare i åldrarna.
De är inte vana vid att läsa,
sa Elin Lucassi.
En del människor
tycker att det är ett problem.
De tycker att barnen
ska läsa svårare böcker
för att träna språk och hjärna.
Men alla håller inte med om
att det är ett problem.
– Jag tycker det är toppen att läsa.
Det är bättre än att inte läsa,
sa Elin Lucassi.
För en del kan lättläst
vara ett sätt att komma
i gång med sitt läsande.
Sedan kan de gå vidare
till svårare böcker.
Alle Eriksson tycker
att det är viktigt att alla
har möjlighet att läsa böcker.
Det är viktigt för demokratin.
Men också för något annat.
– Lättlästa böcker
ger fler människor chansen
att få försvinna in i en annan värld,
sa Alle Eriksson.
MARTIN HANBERG/8 SIDOR
13 oktober 2025



Tack 8sidor, för att ni hjälper oss att förbättra vårt språk, ni är i våra hjärtan. 💞
Tråkigt att barn inte läser lika mycket nu som de gjorde förr. När jag gick i mellanstadiet var jag med i en grupp där barn träffades och fick lära oss om hur man hittar på ett bibliotek samt fick tips om olika barnböcker. Både helt nyskrivna och äldre.
Jag bor utanför Sverige, och har läst mer än 50 svenska klassiker som bearbetas till lätt läst. Ett bra sätt att lära mig svenska, lära mig om Sveriges historia, och att få uppskatta stora fortfattare.
Vad synd! Man behöver läsa…kanske de har inte tips….😔
Lätt läst böcker är jättebra för att lära läsa svenska. En bra start för att börja.
Tomu och yumis bok är bra