Alla Väljare

Elever som sitter i skolbänkar i ett klassrum.

Lärare ska bli bättre på att hjälpa elever med adhd eller autism. Foto: TT

Lärare ska få mer kunskap om adhd

En eller två elever i varje klass
har adhd eller autism.
Det är en sorts funktionsnedsättning.

Undersökningar visar att lärare
behöver mer kunskap
om hur de kan hjälpa elever
med adhd eller autism.

Adhd och autism kan vara olika
för tjejer och killar.
Det skriver experten Maria Bühler
i en ny bok.

Ofta kan flickor med adhd eller autism
fungera bra i skolan.
Det kan göra att skolan inte förstår
att det finns ett problem.
Det kan ta lång tid innan en flicka
med adhd eller autism får hjälp.

Maria Bühler vill att boken
ska ge mer kunskap
om adhd och autism.

Nu har regeringen bestämt
att nya lärare
ska få mer kunskap om
sådana funktionsnedsättningar
på sin utbildning.

MARIE HILLBLOM/TT


10 september 2020

Fler liknande artiklar

Vad tycker du om nyheten?

5 kommentarer

  1. hjärna skriver:

    Alla har olika grader av funktionsnedsättningar.
    Och trots ”bara” måttlig funktionsnedsättning , i vissa situationer kan det bli katastrof ! ( Cognitive biases ovanpå det …!)

  2. Luisa skriver:

    Det var nödvändigt! Barn lider i onödan och pedagoger också!

  3. hjärna skriver:

    Ett annat problem är att kommunerna har ändå inga pengar , så ev. åtgärder är bara symboliska.

  4. hjärna skriver:

    Vissa får gå i mindre grupper ( 3-6 elever) några gånger i veckan .
    Ofta blir det inte bra. De vill inte lära sig något ändå !

    Vad är det för fel att träna bygga stugor istället för bortkastad tiden & stör andra?

  5. Newton skriver:

    bara om dom hade de här när jag gick i skolan