Alla Väljare

En stor grå byggnad. Runt om finns höga stängsel.

Fängelset i staden Tartu i Estland. Foto: Christine Olsson/TT

Klart med fångar till Estland

Det är trångt
i svenska fängelser.
Nu är det klart
att svenska fångar
i stället kan sitta
i fängelse i Estland.

Det har Sveriges
riksdag sagt ja till.

Förslaget kommer
från regeringen.
Men även Socialdemokraterna
och Centerpartiet säger ja.

Upp till 600 fångar ska
kunna sitta i fängelse i Estland.
De första kan skickas
dit redan i sommar.
De ska vara i ett fängelse
i staden Tartu i Estland.

Flera fackförbund är kritiska.
De tycker att det kan bli
svårt att veta vem som
bestämmer över fångarna,
Sverige eller Estland.

Även politiker i riksdagen
har varit kritiska.

– Vi tycker inte om förslaget.
Men vi måste lösa problemet
med trånga fängelser
på något sätt.

Det säger Lars Isacsson
från partiet
Socialdemokraterna.

8 SIDOR/TT

Regeringen

  • Sedan valet år 2022 har Sverige
    en regering med tre partier.
    Det är Moderaterna,
    Kristdemokraterna
    och Liberalerna.
    De jobbar ihop med
    Sverigedemokraterna.
De fyra ledarna står bredvid varandra. Det är från vänster Simona Mohamsson, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson. Ledarna för partierna Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Foto: Jessica Gow/TT

5 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
7 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Andreas skriver:

    Bättre skicka dom till ryskt fängelse tycker jag. där lär dom sig veta hut.

  2. Vinne skriver:

    Bra Sverige

  3. E skriver:

    Konstig att Sverige är stort land men kan inte bygga fängelse.

  4. Rateba skriver:

    Om vi är inte fånga en fånga en dag men våra fångelse är säker inom sig sjlva .

  5. . skriver:

    E jag vill inte att mina skattepengar slössas på fängelser .skicka dom till Ryssland istället där lär dom sig ,vad som är rätt och fel .

  6. Yin skriver:

    Jag undrar vad som gör regeringen i Estland bättre än i Sverige att de inte ha så många brottslingar och plats i fängelse

  7. Vasilina skriver:

    O jag födes i Etsland och ska åka ditt 😊

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar