Alla Väljare

De fyra ledarna står bredvid varandra. Det är från vänster Simona Mohamsson, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmie Åkesson.

Ledarna för partierna Liberalerna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Foto: Jessica Gow/TT

Mindre stöd för regeringen

I höst är det val i Sverige.

Nu visar en stor undersökning
att partierna i regeringen
har blivit mindre populära.

Om folk skulle rösta i dag
skulle inte regeringen vinna valet.
Det visar undersökningen.

Regeringen är:

  1. Moderaterna
  2. Kristdemokraterna
  3. Liberalerna.

De samarbetar med
Sverigedemokraterna.

Alla fyra partierna
skulle få färre röster i dag
jämfört med valet år 2022.
Det visar undersökningen.

I dag skulle de få ungefär
43 procent av rösterna.

Men partiet Liberalerna
skulle få så lite röster
att de inte fick
vara kvar i riksdagen.

Tre partier skulle
få fler röster i dag
jämfört med valet år 2022.
Det är partierna

  1. Socialdemokraterna
  2. Vänsterpartiet
  3. Miljöpartiet.

Tillsammans med
Centerpartiet
skulle de få ungefär
55 procent av rösterna.

Myndigheten SCB
har gjort undersökningen.
Ungefär 4 500 personer
svarade på den.

8 SIDOR/TT

Ska du rösta i höst?
Vet du vilket parti
du ska rösta på?

Skriv en kommentar.

4 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
18 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Socialfaborit skriver:

    Jag kommer att rösta socialdemokrat. 💔💔

  2. Men skriver:

    Jag kommer rösta socialdemokrati

  3. MILENA LUISA skriver:

    Jag vill inte rösta-jag tycker att alla parti är dåliga-men om jag går rösta så för min mansskull!😔

  4. Angasom skriver:

    Nej jag ska inte rösta på någon

  5. Mr cooling🌸 Luna skriver:

    Jag är trött 🛌

  6. Dad skriver:

    Jag kommer att rösta 😍😍😍

  7. en mamma skriver:

    jag kommer och rösta rött aldrig blå

  8. Susanna Doris Anna Jaagu skriver:

    Hej! Jag är Susanna Doris Anna Jaagu. Jag kommer absolut att rösta på Socialdemokraterna i riksdagen, landstinget och i kommunen! Mvh Susanna Jaagu.

  9. v skriver:

    jag kommer att rösta på Ulf Kristersson så klart. och dom som inte kommer att rösta alls ,dom får inte gnälla efteråt.

  10. En lojal väljare skriver:

    ❤️Sosse❤️

  11. Micke skriver:

    Jag kommer rösta på Liberalerna

  12. Saleh skriver:

    Jag kommer rösta socialdemokrat

  13. Syed skriver:

    jag kommer och rösta rött
    Magdalena hon är bäst ✌️

  14. Maria skriver:

    Hej
    Jag ska rösta på socialdemokraterna
    I hösten.
    Tack

  15. K.S skriver:

    Rösta socialdemokrat..

  16. T skriver:

    Jag kommer och rösta rött Magdalna hon är bäst

  17. Dela skriver:

    Sverigedemokraterna
    🇸🇪🇸🇪🇸🇪 heja Sverige!

  18. Kuromi🧋 skriver:

    Om jag fick rösta skulle jag rösta på Vänsterpartiet 🌹

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar