Alla Väljare

En hand håller i en mobil med flera appar på skärmen.

Flera länder stoppar barn från att använda vissa appar. Foto: Jessica Gow/TT

Stopp för barn i appar

Flera länder vill stoppa barn
från att använda
vissa appar i mobilen.
Nu har också Sverige
ett förslag om det.

Det kan vara appar
som Instagram,
Tiktok och Snapchat.
Det är appar det är lätt
att bli beroende av.

Länderna vill att barnen
måste ha en viss ålder
för att kunna använda apparna.

Nu säger Sveriges regering
att de vill ha en gräns på 15 år.

De har ett nytt förslag.
Experter ska undersöka det.
I november ska förslaget vara klart.

Europeiska unionen, EU,
pratar också om
att ordna en åldersgräns.
EU vill att den ska vara 13 år.

Men det kan vara svårt
att hitta en bra lösning på
hur åldern ska kontrolleras.
En sådan kontroll
kan bryta mot lagar.

Alla som använder
internet eller appar
vill inte visa vilka de är.

Om de måste visa sina identiteter
för att kunna använda apparna
kan det bryta mot rätten
att ha ett privat liv
och rätten att tala fritt.

Därför måste länderna
hitta andra sätt
att kontrollera
vilken ålder någon har.

Många unga människor
hittar också sätt
att använda apparna
trots åldersgräns.
Det säger experter på teknik.

8 SIDOR

Vad tycker du? 
Ska det vara åldersgräns
för vissa appar?
Skriv gärna en kommentar.

3 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
24 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. . skriver:

    jättebra tycker jag.

  2. Äkta Bengt protestant!!!!!! skriver:

    Jag har funderat länge på detta förslag men har inte kommit fram till en lagom åldersgräns jag protesterar mot Bengt från det nya larmet angående kriser. protestera du okså mot honom genom att heta bengt protestant!

  3. Edith Claesson skriver:

    Låt oss bara ha de❤❤❤

  4. lusie skriver:

    ok men 8 sidor är youtub kids undersökande grej

  5. Syed skriver:

    Jag tycker det jättebra.

  6. Märta123 skriver:

    Ja för att mina kompisar har sådana appar och är beroende av dem.

  7. Wictor freundt skriver:

    👍😂

  8. Mariam från iraq skriver:

    altså betyder det att
    barn under 15 år inte får ha sociala medier
    8 sidor😔

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej Mariam,
      förslaget är inte klart än.
      Men regeringen vill att barn
      under 15 år inte ska kunna använda
      vissa sociala medier.
      Det ska vara företagen
      som har apparna som ska se
      till att användarna följer reglerna.
      /Hälsningar 8 Sidor

  9. Söt skriver:

    Det är bra förslag också gränsen det blir 16 ålder.

  10. Huhd skriver:

    Bla bla bla tror inte på jag lovar om det är något som handlar om invandrare de skulle ändrat hela laget i mindre än 48 timmar

  11. Lilly skriver:

    Jättebra jag tycker att detta är ett mycket bra förslag

  12. amungus skriver:

    typ 13-14

  13. Marina albersson skriver:

    Min son kommer inte bli glad när jag berättar detta för honom😂😮😊🥰

  14. en riktig ifk göteborgare skriver:

    men instagram och facebook kan inte vara så beroende som tiktok och annat

  15. Ines skriver:

    Synd att föräldrar själva kan inte forhindra barn och man behöver ett lag för detta. Det är klart att de blir beroende… det gör vi också some vuxen.

  16. Ebbis skriver:

    Jag tycker att det ska vara åldersgräns på såna appar. Med 15 årsgräns eller 16 årsgräns😀😀⭐⭐🫐🫐🐻🐻🐡🐡🐺🐺🐰🐰🦋🦋🐻‍❄️🐻‍❄️🌺🌺🐡🐡

  17. kickan och Sickan *⭐ skriver:

    Jag tycker det ska vara förbjudet på såna appar om man inte är äldre en 15 16 år. Och att föräldrar ska säga till sina barn

  18. Alex skriver:

    Jag tycker att man inte ser det på barnens sida för det här kommer ju inte göra något för personer över 15. Jag tycker att barnen borde verkligen kunna tycka till om det här.

  19. Snowfox skriver:

    Det borde vara åldersgräns så man blir skyddad, men jag tycker inte om när ai försöker gissa vilken ålder du är ):

  20. jensoo skriver:

    Nä vill inte😊❤

  21. Mr cooling 🌸 Luna skriver:

    Kommer det göra så barn under 10 eller något inte får använda vanliga YouTube och det behöver använda barn youtube, 8 sidor. 🧐🤨

  22. Anonym skriver:

    Åter igen föräldrar har ingen koll på va barnen gör. Världen är farlig inga barn ska vara där.

  23. Anonym skriver:

    Hoppas lagen kommer. Kan inte föräldrar se till sina barn. Lag är lag den ska lydas. Vad ä felet med er. Lär er veta hut å respetera lagen. Å föräldrar va föräldrar å bry er om era barn. Att man ens ska behöva säga det. Det är fel på föräldrar som inte sätter regler på sina barn. De borde kanske inte skaffa barn om de inte kan ta hand om dem.

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar