Sverige
Maria Larssons son fick för lite undervisning i skolan. Foto: Kalle Larsson/TT
Maria Larsson kämpar för sin son
Dackeskolan i Mjölby
har gett
en grupp elever
för lite undervisning.
Eleverna går på det
individuella
programmet
i särskolegymnasiet.
Viktor Larsson och My Rådal
är två av eleverna som fått
för lite undervisning.
När de började på Dackeskolan
slutade de ungefär
klockan halv 3
varje dag.
Precis som många andra elever
på skolan.
Men för två år sedan
ändrade
skolan i schemat.
Lunchen och rasterna
började räknas som lektioner.
Skoldagen blev 1,5 timme kortare.
Viktor, My och de andra i klassen
fick sluta klockan ett varje dag.
De fick färre vanliga lektioner
och lärde sig mindre.
Så var det inte för eleverna
i de andra klasserna på skolan.
– Hur kan lunchen och rasterna
vara lektioner?
Det är då du ska gå på toaletten,
byta klassrum, vila och äta.
Det säger Viktors mamma
Maria Larsson till 8 Sidor.
– Skolans rektor sade till mig
att de här eleverna behöver
mycket hjälp och stöd
på lunchen och rasterna.
Därför tyckte rektorn att
de kunde
räkna det som lektioner,
säger hon.
Men Maria Larsson tycker att det är fel.
– Lektionerna på lunchen
och rasterna
kallas för
social träning.
Men det finns inget ämne som
heter social träning, säger hon.
Maria Larsson tror att skolan
vill spara pengar.
Om lunch och raster räknas
som lektioner kan de minska
på de vanliga lektionerna.
Nu har hon och andra föräldrar
anmält skolan till Skolinspektionen.
– Vi har räknat ut att eleverna
har förlorat 540 timmars
undervisning de senaste två åren,
säger hon.
Skolinspektionen är inte klar
med sin undersökning.
De har bett Mjölby kommun
som äger skolan att kontrollera schemat.
Efter det har kommunen lovat
att eleverna ska få 400 timmar
extra lektioner.
Men de tycker inte att skolan
har gjort helt fel.
Skolan kan fortsätta att räkna
vissa raster och luncher
som lektioner.
Maria Larsson tycker inte
att
det räcker.
Hon vill att eleverna
ska få tillbaka fler timmar.
– Skolan säger att eleverna
ska
ta igen tiden med praktik
på en arbetsplats.
Men de här eleverna behöver
riktiga lektioner med utbildade lärare,
säger hon.
Hon hoppas att Skolinspektionen
ska säga tydligt att skolan
har gjort fel.
– Eleverna på individuella programmet
har samma rätt
till undervisning
som alla andra
på gymnasiet,
säger hon.
Hon misstänker att fler särskolor
fuskar med lektionerna
på samma sätt.
– Jag tror att det här kan vara
ett vanligt problem för elever
som går individuella programmet.
Skolorna försöker spara pengar
på de elever som har svårast
att kämpa för sina rättigheter,
säger hon.
Text: Katrin Kasström
—————————————–
Går du på särskolans gymnasium?
Har du varit med om något liknande
som eleverna i texten?
Hör gärna av dig till 8 Sidor
och berätta om det.
26 juni 2019