Vardags

Två vuxna och två barn står på en gata. De tittar i sina mobiler.

Folk som tittar i sina mobiler. Foto: Hasse Holmberg/TT

Tips om mobiler

Nästan alla i Sverige
har en mobiltelefon.
Många tittar mycket i dem.

Många vuxna tycker att de
använder mobilen för mycket.
Det visar en undersökning.

Folkhälsomyndigheten
tycker att vuxna ska använda
mobilen mindre.

De säger att vuxna
ska lägga bort sin mobil
när de är med sina barn.

Folkhälsomyndigheten
har nya tips som ska få vuxna
att titta mindre i mobilen.

De tycker att vuxna
borde ordna platser i hemmet
där ingen använder mobilen.
Till exempel
vid bordet när vi äter
och i sovrummet.

Om vuxna använder mobilen
på ett bra sätt kan fler barn
också göra det, tror experterna.

Den 1 juni varje år
är det den mobilfria dagen.

Då tycker en organisation
att människor inte ska
använda mobilen.
Då får vi mer lugn och ro.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

Låter du bli
att använda mobilen i dag?
Svara gärna på frågan nedanför.

FRÅGA

Låter du bli att använda mobilen idag?

Se hur andra har röstat

Loading ... Loading ...

1 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
26 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Salim skriver:

    Jag tror att det finns något fel på de tre valen. Första valet låter bli som det tredje.. samman betydelse.

  2. Andreas skriver:

    Datorer och telefoner har förstört våra barn.det var bättre förr.

  3. Äkta Bengt skriver:

    Jag tycker att min mobil är lagom stor.
    Jag vill inte ha en mindre.

  4. Nour skriver:

    Bra förslag

  5. Nikie skriver:

    Ett bra tips för att använda mobilen mindre är att röra på sig oftare.

  6. oksana skriver:

    Jag tycker att det är bra att använda mobilen mindre .Jag vill vara mer med min familj. Därför försöker jag använda mobilen mindre.

  7. Hanna skriver:

    Jag har ingen mobil.
    Jag tycker det är pilligt. Knapparna är för små på mobilen.

  8. Anbi skriver:

    Jag använder min telefon mycket i skolan för att plugga.

  9. Vem skriver:

    säger vuxna att vi kollar mycket på mobilen dom gör det ju också mycket

  10. Rena skriver:

    Jag tror att det är bra ide använda mindre mobil telefon ,särskilt när vi äter eller sover. Det är bättre att ha tid tillsammans, pratar eller promenerar, gör någon intressant. Men
    igår,1juni hade vi inte internet för hela dagen ,det var katastrof för mig, eftersom jag använda mycket min mobil telefon och dator, även TV behövs internet.

  11. Stepan skriver:

    Mobiltelefonen är bekväm och snabb åtkomst till information. Men den har också skämt bort oss och våra barn.

  12. Vem skriver:

    eller är det bara jag som tycker det?????

  13. RM skriver:

    Jag använde mindre min mobiltelefon .Jag vill ska använda mobilen mindre också mina barn.

  14. kola skriver:

    Jag tycker att man borde använda mobilen mindre och spendera mer tid med familjen .

  15. lena skriver:

    Det är bra att använda mobilen mindre.Då får man mer tid för andra saker.

  16. Serafym skriver:

    jag är överens med den här nyheten. Man kan hålla på med aktiv vila. Till exempel att cykla.

  17. hala skriver:

    Jag tycker många tittar mycket idem.
    Jag använder inte telefonen så mycket.

  18. Heorhii skriver:

    jag använder min telefon mycket, men jag skulle vilja lägga mer tid på nyttiga aktiviteter.

  19. Amina skriver:

    👍

  20. DiDi skriver:

    vi ska spela så mycket vi vill

  21. Rateba skriver:

    Redigera din tänk först !vet att du inte är ende med här fast tillstånd .vi är med en krångla lever ,av detta riska vetenskapliga industrier abbar som vi hittar vi i datorer och mobiler. Datorerna och mobilerna är störra katastrofa för våra barn alltså ,måste bestämma tider att alla användas dem. Var borta lite mot det kommande farlighet

  22. Ted skriver:

    Bra men det måste bli bättre så att man inte blir för lat liksom🙂

  23. jag tänker inte skriva mitt riktiga namn här. skriver:

    jag tycker att vi har bra med mobil och skärm tips.😊😮🙂🙂🙂

  24. Björn skriver:

    Nej det är bättre nu för mina barn

  25. Anonym skriver:

    Jag har mer problem med att jag tänker för mycket.

    Jag tycker det har betydelse vad man gör med sin mobiltelefon. Jag har inga sociala medier på min mobil. Jag har spel och jag använder mobilen för skriva inköpslista och anteckningar.

  26. Awet skriver:

    Jag använder bara om det är något viktigt 🥰🥰🥰

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar