Vardags

Folk som tittar i sina mobiler. Foto: Hasse Holmberg/TT
Tips om mobiler
Nästan alla i Sverige
har en mobiltelefon.
Många tittar mycket i dem.
Många vuxna tycker att de
använder mobilen för mycket.
Det visar en undersökning.
Folkhälsomyndigheten
tycker att vuxna ska använda
mobilen mindre.
De säger att vuxna
ska lägga bort sin mobil
när de är med sina barn.
Folkhälsomyndigheten
har nya tips som ska få vuxna
att titta mindre i mobilen.
De tycker att vuxna
borde ordna platser i hemmet
där ingen använder mobilen.
Till exempel
vid bordet när vi äter
och i sovrummet.
Om vuxna använder mobilen
på ett bra sätt kan fler barn
också göra det, tror experterna.
Den 1 juni varje år
är det den mobilfria dagen.
Då tycker en organisation
att människor inte ska
använda mobilen.
Då får vi mer lugn och ro.
MARIE HILLBLOM/8 SIDOR
Låter du bli
att använda mobilen i dag?
Svara gärna på frågan nedanför.
1 juni 2026



Jag tror att det finns något fel på de tre valen. Första valet låter bli som det tredje.. samman betydelse.
Datorer och telefoner har förstört våra barn.det var bättre förr.
Jag tycker att min mobil är lagom stor.
Jag vill inte ha en mindre.
Bra förslag
Ett bra tips för att använda mobilen mindre är att röra på sig oftare.
Jag tycker att det är bra att använda mobilen mindre .Jag vill vara mer med min familj. Därför försöker jag använda mobilen mindre.
Jag har ingen mobil.
Jag tycker det är pilligt. Knapparna är för små på mobilen.
Jag använder min telefon mycket i skolan för att plugga.
säger vuxna att vi kollar mycket på mobilen dom gör det ju också mycket
Jag tror att det är bra ide använda mindre mobil telefon ,särskilt när vi äter eller sover. Det är bättre att ha tid tillsammans, pratar eller promenerar, gör någon intressant. Men
igår,1juni hade vi inte internet för hela dagen ,det var katastrof för mig, eftersom jag använda mycket min mobil telefon och dator, även TV behövs internet.
Mobiltelefonen är bekväm och snabb åtkomst till information. Men den har också skämt bort oss och våra barn.
eller är det bara jag som tycker det?????
Jag använde mindre min mobiltelefon .Jag vill ska använda mobilen mindre också mina barn.
Jag tycker att man borde använda mobilen mindre och spendera mer tid med familjen .
Det är bra att använda mobilen mindre.Då får man mer tid för andra saker.
jag är överens med den här nyheten. Man kan hålla på med aktiv vila. Till exempel att cykla.
Jag tycker många tittar mycket idem.
Jag använder inte telefonen så mycket.
jag använder min telefon mycket, men jag skulle vilja lägga mer tid på nyttiga aktiviteter.
👍
vi ska spela så mycket vi vill
Redigera din tänk först !vet att du inte är ende med här fast tillstånd .vi är med en krångla lever ,av detta riska vetenskapliga industrier abbar som vi hittar vi i datorer och mobiler. Datorerna och mobilerna är störra katastrofa för våra barn alltså ,måste bestämma tider att alla användas dem. Var borta lite mot det kommande farlighet
Bra men det måste bli bättre så att man inte blir för lat liksom🙂
jag tycker att vi har bra med mobil och skärm tips.😊😮🙂🙂🙂
Nej det är bättre nu för mina barn
Jag har mer problem med att jag tänker för mycket.
Jag tycker det har betydelse vad man gör med sin mobiltelefon. Jag har inga sociala medier på min mobil. Jag har spel och jag använder mobilen för skriva inköpslista och anteckningar.
Jag använder bara om det är något viktigt 🥰🥰🥰