Vardags

En mygga sitter på hud med hår på.

En mygga som sticker en människa. Foto: TT

Chans till färre myggor

Sommaren betyder
att det kommer myggor.
Men den här sommaren kan det
bli färre myggor än vanligt.

Det säger experter
på myndigheten SVA.

Det beror på att det har
varit en vinter med lite snö.
Då blir det färre pölar
med vatten i skogen.
Myggor behöver pölar
där de kan lägga sina ägg.

Färre pölar ger chans
till färre myggor.

Det säger Anders Lindström
till Sveriges Radio.
Han forskar om myggor.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

FRÅGA

Har du blivit stucken av en mygga i år?

Loading ... Loading ...

3 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
22 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Maja skriver:

    Det låter skönt om det blir färre myggor i sommar. Det gör det lättare att vara ute och njuta av vädret.

  2. JAG VET skriver:

    MYGGOR ÄR JU MAT TILL FÅGLAR

  3. . skriver:

    dom äckliga krypp gillar mig men de måste finnas för fåglarna ska överleva. så vi får vänja oss vid dom tyvärr.

  4. Djur proffs skriver:

    Mygg behöver föda

  5. Djur proffs skriver:

    Jag menade att mygg behöver också föda inte bara fåglar

  6. # . ! skriver:

    gött enkligen en lugn sommar

  7. Olle😁 skriver:

    Bra!

  8. Cutie🌺pie 2017 skriver:

    Bra med färre myggor

  9. Olle😁 skriver:

    8sidor är bäst

  10. Anonym skriver:

    När jag var och fiska såg jag mygg larver i vatnet😊

  11. Svenne banan skriver:

    Det är ju jätte bra eftersom förra året fick jag många mygg bett men et är ganska synd om myggorna. Vet någon om myggor är bra för naturen och om de är viktiga??

  12. andra ankomsten skriver:

    det finns ändå tillräckligt sjöar här I Sverige

  13. Mr cooling 🌸 Luna skriver:

    Myggor är ju en smaskig mellanmål till andra djur som äter den.🤣🦟

  14. ################ skriver:

    Bra!

  15. Liwa 🌺🎧 skriver:

    Jag har redan fått 4 stycken myggbett men jag brukar få mer😔😉

  16. Leon skriver:

    Myggor är skit jobbiga

  17. förlåt då skriver:

    MÖRDA MYGGJÄ-

  18. Awet skriver:

    Hoppas det är sant jag vill inte bli stungen😂😃😃😃

  19. L h skriver:

    Jag har inte fåt något mygg bet

  20. HEJHEJ skriver:

    Så bra.

  21. Darkness☣️ skriver:

    Vad skönt är mindre myggor😮‍💨 Jag gillar inte myggor😣

  22. Anonym skriver:

    Alla djur behövs även myggor. Finns inte djur finns inte vi.

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar