Sverige

Människor med ryggar mot kameran står samlade och tittar på ljus och blommor på en plats där någon sköts ihjäl.

Människor vid platsen där en pojke blev skjuten till döds i Malmö. En ung flicka är misstänkt för brottet. Foto: Johan Nilsson/TT

Fler unga tjejer misstänkta

Allt fler unga tjejer
i södra Sverige
är misstänkta för allvarliga brott.
Det handlar om tjejer
som är under 18 år.

Det är gäng med brottslingar
som får tjejerna att göra brott.
Det säger poliserna.

– Vi ser att det händer
allt oftare. Det är väldigt tråkigt.

Det säger Josefin Jeffbeck
som jobbar med poliserna i Skåne.

För tre år sedan, år 2023,
var 87 unga tjejer
misstänkta för allvarliga brott
i området region Syd.

Förra året var det fler,
102 unga tjejer.

Det är visserligen
många fler unga killar
som är misstänkta för liknande brott.

Men killarna som gör brott
har blivit färre för varje år,
till skillnad från flickorna
som har blivit fler.

Poliserna har jobbat hårt
för att minska brotten
bland unga killar.
Det kan vara därför
som gängen nu kontaktar
allt fler tjejer,
tror poliserna.

Gängen tar kontakt med
tjejerna i vanliga appar i mobilen,
som till exempel Snapchat,
Tiktok eller Instagram.

Tidigare har myndigheten socialtjänsten
mest jobbat med andra problem
som tjejerna har.
Till exempel att de inte
går i skolan, eller att de
mår dåligt psykiskt.

– Nu ser vi
att en del av tjejerna
gör allvarliga brott.

Det säger Yemame Ali
som jobbar på socialtjänsten
i staden Malmö.

8 SIDOR/TT

Unga misstänkta för brott i region Syd

Allt fler unga tjejer under 18 år
är misstänkta för allvarliga brott
i region Syd.

  • 87 tjejer år 2023
  • 89 tjejer år 2024
  • 102 tjejer år 2025
  • 55 tjejer mellan januari
    och maj år 2026

Allt färre killar under 18 år
är misstänkta för allvarliga brott
i region Syd.

  • 707 killar år 2023
  • 691 killar år 2024
  • 609 killar år 2025
  • 182 killar från januari
    till maj år 2026

Region Syd är områdena

  • Skåne län
  • Blekinge län
  • Kronobergs län
  • Kalmar län

2 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
43 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. ajkan skriver:

    sorgligt 😢😢😢😭

  2. Maja skriver:

    Det är oroande att allt fler unga tjejer misstänks för allvarliga brott. Det visar hur gängen förändrar sina sätt att rekrytera och hur viktigt det är att tidigt stoppa deras påverkan.

  3. Katarina skriver:

    föräldrarna måste ha mer kontroll över sina barn. viktigt att bry sig om vad barnen gör på fritiden,vem dom umgås med.

  4. Ahmed skriver:

    håller med Katarina det är föräldrarna som har det största ansvaret om sina barn. man måste hålla koll på ungarna vilka dom umgås med ,och vad dom gör när dom inte är hemma.

  5. MILENA skriver:

    HEMSK! Hur mår du MAJA? Det är dåligt utveckling att tjejer sysslar med sådant…det är väldigt pinsamt!😔😮

  6. Maja skriver:

    Tack jag mår bra, Milena. Fokus bör ligga på att stoppa gängen som utnyttjar unga människor. Det är det allvarliga i den här utvecklingen.

  7. Maja skriver:

    Jag tog en liten paus från min telefon och allt sociala medier.
    Därför kanske du inte såg mig skriva.

  8. Y skriver:

    Sätt brottsling i fängelse oavsett ålder. Fängelse är bra för deras framtid. Bättre att göra stor fängelse i Norrland, helst minus 20 grader, för att lugna ner.

  9. Liwa 🎧🌺 skriver:

    Oj oj oj!!

  10. Ted skriver:

    Sorgligt. Jag hoppas det kommer att bli bättre!🙂🙂🥳🥳

  11. jag tänker inte skriva mitt riktiga namn här. skriver:

    sssooorrrllliiigggttt😭😭😭

  12. DiDi skriver:

    å nej

  13. MILENA skriver:

    MAJA -jag ber för dig så att du vet! MASARE FI? Hittade du arbete? M🙂/ Alltså jag vet inte var är samhälle på väg när alla unga pojkar är skjutna och unga tjejer sysslar med dåliga saker??? Sverige blev hemsk ställe! Hur kan samhälle fungera?????😔😴😮😠

  14. Ingrid skriver:

    Hoppas att jag inte hamnar i en sådan situation… det vore hemskt om någon gjorde det, men jag är rädd!😢

  15. Ingrid skriver:

    Jag är ju bara 12!

  16. mamma skriver:

    samhället skalle fungera bättre om föräldrarna tog bättre hand om sina barn.

  17. Maja skriver:

    Tack Milena! Jag mår bra. När det gäller arbete tittar jag bland annat på möjligheter inom skolan och utbildning. Vi får se vad framtiden bjuder på./
    Jag håller med om att utvecklingen i samhället känns oroande. Samtidigt tycker jag att vi behöver fokusera på att stoppa gängen som utnyttjar unga människor och ge ungdomar bättre stöd & möjligheter.

  18. MILENA skriver:

    Ingrid-man får inte göra dåliga saker! När jag var ung så hade jag inte pengar…jag hade inte veckopeng! Men jag tjuv aldrig nånting! Om du vill ha bra avsikter så Gud hjälper dig alltid!🤠🧡

  19. MILENA skriver:

    MAJA MASARE FI? Jag mår dåligt-jag har kramper och ont och min matsmältning fungerar inte! Jag träffade inte mina barn länge och är orolig! Men jag ber för dig att du hittar arbete!/ Jag fattar inte-det är samhälle som gör att de unga ändrar sig sin attityd! unga människa är fin och ren tills någon skadar den…

  20. MILENA skriver:

    jag är villig att hjälpa de unga men jag kan inte rädda världen! Alla måste göra nåt! Vi uppfostrade 3 barn och de är snälla och hövliga och växte under hemsk omständigheterna! Vad synd! Har ingen samvete i denna dumma land???😔💛💙

  21. Maja skriver:

    Milena, jag hör vad du säger.
    Det är sant att samhället påverkar unga, men det är inte enkelt och det finns många orsaker och ansvar på flera nivåer.
    Jag ber för dig. Krya på dig och ta hand om dig.
    /Maja🙂

  22. MILENA skriver:

    OMG! När jag var ung så vi gick till cinema men vi hade inte råd med popcorn eller glass…så vigick bara på film och tjuv inte godis och burkar i affären…! Jag fattar inte hur de unga kan vara så elaka och går och tjuv nånting eller döda människa för 150 000 sek? De har ingen i sin omgivning som förebild…

  23. MILENA skriver:

    som de har respekt och kärlek och som är viktig för de att de känner den rätt väg i sitt liv! jag har förebild-fler-men jag ändrade min attityd också eftrsom folk svikit mig-men jag lovade änglarna att jag vill hjälpa de unga och barn tills jag dör och jag vill hålla min löfte!💜

  24. Tänk efter skriver:

    Jag har hänsyn till alla Människor oavsett.

    Min åsikt kanske Tjejerna behöver mer Harmon assistans.

  25. Maja skriver:

    Förebilder och uppväxt kan spela stor roll, men det finns flera andra saker som också påverkar ungas beteende. Det kan till exempel vara press från gäng, sociala medier, dålig ekonomi hemma, psykisk ohälsa eller att man söker tillhörighet på fel ställen.

    Det är sällan bara en orsak.

    Jag ber för dig.

  26. MILENA LUISA skriver:

    …naturligtvis…men oavsett vad man får inte göra elaka saker! Jag hade hemsk uppväxt också! Det är hela samhälle som gör att de unga är elaka! internet och tv påverkar unga också-när man öppnar tv så det är där nån som har vapen i handen! Katastrof! Sverige har inte framtid med sådant utveckling, tyvärr!😠

  27. MILENA LUISA skriver:

    Jag och min man hade ätit havregröt när vi hade inte pengar-vi tjuv inte en bulle! Jag är förtvivlad i vilket samhälle jag hamnade faktisk…jag är chockad över saker som människor är kapabla att göra! be för mig! Vi har det svårt! MAJA-hur är din ekonomi?

  28. Maja skriver:

    Ta det lugnt, Milena!
    Jag är också bekymrad.
    Jag håller med dig om att man inte får göra elaka saker, oavsett vad man varit med om.
    Och jag förstår vad du menar med att samhället, sociala medier och allt runt omkring påverkar unga mycket. Det har blivit hårdare och mer påverkan från många håll idag.

  29. Maja skriver:

    Jag hör vad du säger, Milena.

    Det är bra att du står för att man inte ska göra fel saker, även när livet är svårt. Många kan ha det tufft ekonomiskt utan att välja att göra brott.

    Jag ber för dig.

    Min ekonomi är helt okej, tack som frågar.🙂

  30. Maja skriver:

    Min man har fått jobb och får en bra lön, så det går okej för oss ekonomiskt.
    Jag ber för dig.

  31. Maja skriver:

    Hur går det för er?
    Har ni mat, värme, vatten och pengar?
    Mår ni bra?

  32. MILENA LUISA skriver:

    Alltså mitt liv…och jag har väninna i Tjeckien som växte upp PÅ DOFT-hennes föräldrar drack och hon är så tappr-hon studerade och är fin människa och dricker inte, röker inte, blev inte sur och jag undrar hur hon och hennes bror överlevde…??? Det är verkligen sorgligt att tänka på det…jag gillar ingen-men jag kan inte tjuva eller

  33. MILENA LUISA skriver:

    döda eller göra nånting elakt-det går mot mina principer! Min mor uppfostrade mig bra och min man samma sak-alla skadade honom men han gjorde inte nånting elak i sitt liv…jag är glad att ditt man jobbar-i så fall jag är lättad…vad bra! Vi har mat och mediciner men vi är jätteutmattad båda två…

  34. MILENA LUISA skriver:

    vi behöver resa och vila…men Gud gav oss möjlighet att bo i Bunkeflostrand så jag är tacksam-det är fin område här med natur! Men vi behöver verkligen koppla av…de unga bekymrar mig-men jag orkar inte mer! Jag är svårt sjuk och samhälle måste engarera sig! Ha det bra MAJA!🙂😊

  35. Maja skriver:

    Tack Milena.
    Jag förstår att du är trött och att du har mycket att bära. Det är bra att ni åtminstone har mat, mediciner och en fin plats att bo på.

    Ta hand om dig och försök att få den vila du behöver. Jag ber för dig.
    Ha det bra du också. 🌷

  36. MILENA LUISA skriver:

    Tack ska du ha! Be för mig och denna dumma samhälle…det är katastrof efter katastrof här…jag mår dåligt, uf…om samhälle är fin så skulle jag känna bättre! Jag vet inte hur länge jag klarar att läsa detta…hoppas på bra nyheter!😔

  37. Mariam från iraq skriver:

    verkiligen jag trode då fel😮😔

  38. Ingrid skriver:

    Tack Milena! Nu känns det bättre!❤❤❤

  39. MILENA LUISA skriver:

    Ingen orsak! Om du har bra avsikter så Gud vägleder dig! Völj nogrann männskor du umgås, ok? Hoppas att du får bra och lycklig liv! Du har vacker namn! Jag tror att kvinnor med namn Ingrid är snälla! Vilket stjärntecken du är? Om man är god så drar man till sig goda saker…

  40. MILENA LUISA skriver:

    Jag hade hemsk uppväxt också-men jag gjorde inte elaka saker-jag kämpade med öde-det var tur att jag träffade min man som räddade mig…även jag hamnade i situationer att jag hade inte råd…men jag klarade det…jag tror att nånting skyddar mig även mitt öde är svårt! Kram till dig från mig!

  41. . skriver:

    det största ansvaret är föräldrarnas. skaffar man barn så ska man uppfostra dom till bra medborgare.

  42. MILENA LUISA skriver:

    Familjer skadar barn! Jag vet! Jag gav stöd till 2 flickor…UF😔

  43. Holland skriver:

    Varför håller man på med sådant snälla sluta med det

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar