Världen

Bild på Kennedy center. Ett vitt hus i sten

Trumps namn ska bort från huset Kennedy center. Foto: Rahmat Gul/AP/TT

Trumps namn tas bort

USAs president Donald Trump
vill synas så mycket som möjligt.
Därför har han bytt namn på
ett av USAs mest kända hus.
Han bestämde att det ska stå
Donald Trump på huset.

Men nu stoppar en domstol det.
Donald Trump
får inte döpa om huset.
Hans namn ska bort.

Huset hette Kennedy center.
Det ligger i huvudstaden Washington.
Det är ett hus för teater och konserter.
Huset har fått namn efter
president John F Kennedy
som blev mördad.

Domstolen säger att namnet
inte får ändras.
Bara USAs riksdag kan bestämma det.

Donald Trump är arg.
Trump säger att domstolen
är orättvis mot honom.

Trump tycker om att vara känd.
Han vill bland annat att hans bild
ska vara på USAs pengar.

8 SIDOR

2 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
22 kommentarer

Kommentarer är stängda för detta inlägg.

  1. Maja skriver:

    Det här visar att det finns regler och lagar som även en president måste följa. Ett så viktigt kulturhus som Kennedy Center har ett historiskt namn som inte kan ändras hur som helst. Beslutet visar att domstolarna har en viktig roll i att skydda demokratiska regler.

  2. . skriver:

    han är verkligen sjuk mycket sjuk människa. 🤢🤡🤠🤮🤮🤮

  3. MILENA skriver:

    USA ÄR USA! Rättvisa fungerar där bättre!

  4. 🌻🌻🌻🌻 skriver:

    rättvisa fungerar jättebra i Sverige också .det beror på vad man menar??

  5. Mary skriver:

    Trump vill också har hans namn på passports! Han ar en dumskål!

  6. X skriver:

    Trump förstör USA

  7. barca skriver:

    Jag älskar Sverige

  8. . skriver:

    de heter washington D.C
    washington är ett delstat västnorr usa

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej!

      Självklart.
      Du har helt rätt.
      Men de flesta säger
      bara Washington om staden.

      Hälsningar från 8 Sidor

  9. Malva person skriver:

    Det kan inte han bestämma av detta för att domstolen har rätt att säger att man får inte ändra namn på det 🙂

  10. Anonym skriver:

    Trump är en bra president

  11. Michel Jackson största fan. skriver:

    Trump har blivit beroende av makt.

  12. ali h skriver:

    jag älskar trump

  13. arabik man skriver:

    trump förstor usa L trump
    😤😤😤

  14. iranisk man skriver:

    jag hatar usa dem förstör alla landen

  15. Anonym skriver:

    Att han ens kan tas på allvar…😭😭

  16. Wi wi skriver:

    Vem tror grabben att han är

  17. somal skriver:

    jag hata tramp okså u s a dåm forstor min somaliland 😤😠😭😢💔😤😠

  18. hej skriver:

    HEJ, ni har stavat fel, ni skrev viill istället för vill på den texten som är vid artikeln där man trycker för att komma in

    1. 8 Sidor Redaktör skriver:

      Hej!

      Tack för att du såg!
      Nu ändrade vi.

      /8 Sidor

  19. arab man skriver:

    jag hata usa dåm fåståra min land dåm är dolaliga

  20. Anonym skriver:

    Trump är en dålig president. Alla på min skola är överens om det.

Kommentarer och regler

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar