Sverige

Ett rum på ett sjukhus.

Ett rum på ett sjukhus. Foto: TT

Läkare straffad när patient dog

En 49-årig kvinna
behövde hjälp med
en operation av magen.
Hon hade tidigare fött barn
med kejsarsnitt.
Hon hade problem med smärta.

Hon bokade tid
hos en läkare i Malmö.
Det var ett privat företag
som bland annat gjorde
skönhetsoperationer.

Men operationen gick dåligt.
Kvinnan dog.

Nu har Svea hovrätt dömt
läkaren till två år i fängelse.
Läkaren gjorde flera fel.

  • Han använde läkemedel
    på ett farligt sätt.
  • Han skrev inte upp vad
    som hände under operationen.
  • Han saknade rätt utbildning
    i Sverige.

Läkaren jobbade för
företaget Oranos.

Myndigheten IVO
tvingade företaget
att stänga efter operationen.
Det fanns allvarliga brister
med hur de jobbade.

Läkaren får inte jobba
som läkare i Sverige mer.
Han ska betala
460 tusen kronor
till kvinnans familj.

Läkaren har sagt
att han är oskyldig
och att han hade
rätt utbildning
från ett annat land.

8 SIDOR/TT

5 juni 2026

Fler liknande artiklar