Sverige

Ett rum på ett sjukhus. Foto: TT
Läkare straffad när patient dog
En 49-årig kvinna
behövde hjälp med
en operation av magen.
Hon hade tidigare fött barn
med kejsarsnitt.
Hon hade problem med smärta.
Hon bokade tid
hos en läkare i Malmö.
Det var ett privat företag
som bland annat gjorde
skönhetsoperationer.
Men operationen gick dåligt.
Kvinnan dog.
Nu har Svea hovrätt dömt
läkaren till två år i fängelse.
Läkaren gjorde flera fel.
- Han använde läkemedel
på ett farligt sätt. - Han skrev inte upp vad
som hände under operationen. - Han saknade rätt utbildning
i Sverige.
Läkaren jobbade för
företaget Oranos.
Myndigheten IVO
tvingade företaget
att stänga efter operationen.
Det fanns allvarliga brister
med hur de jobbade.
Läkaren får inte jobba
som läkare i Sverige mer.
Han ska betala
460 tusen kronor
till kvinnans familj.
Läkaren har sagt
att han är oskyldig
och att han hade
rätt utbildning
från ett annat land.
8 SIDOR/TT
5 juni 2026


