Vardags

En gammal kvinna går med stavar längs en väg. Det är sommar.

Gamla människor är extra känsliga för varmt väder. Foto: Pär Bäckström/TT

Viktigt att dricka

Myndigheten SMHI varnar nu
för hög värme i södra Sverige.
Det kan bli ungefär 35 grader.
Hettan kan vara kvar i flera dagar.

Det är viktigt att vara
försiktig i värmen.
Framför allt gamla
människor kan få problem.

– Det viktigaste rådet
är att inte vara i solen.

Det säger Sölve Elmståhl.
Han är expert på gamlas hälsa.

Gamla människor
har svårare att känna törst.
Därför är det viktigt att de dricker
även om de inte är törstiga.

Drick en liter vatten
på förmiddagen
och en liter vatten
på eftermiddagen.

Det säger Sölve Elmståhl.
Drick ännu mer om det
är 30 grader eller varmare.

När vi svettas
försvinner salt från kroppen.
Det är viktigt att få i sig nytt salt.
Annars kan du få solsting.

Vätskeersättning
hjälper mot det.
Du kan göra en egen
blandning hemma.
Recept finns i rutan
nedanför artikeln.

När det är väldigt varmt
är det bra att duscha eller bada.
Det svalkar kroppen.
Men vattnet ska inte vara för kallt.
Ungefär 18 grader är bra.
Det säger Sölve Elmståhl.

Det är också viktigt
att ta det lugnt i värmne.
Arbete i trädgården
eller långa promenader
får vänta till kallare dagar.

8 SIDOR/TT

Recept

När vi svettas mycket
behöver vi fylla på kroppen
med både vätska och salt.

Här är ett recept på vätskeersättning:

  • 1 liter vatten
  • 6 teskedar socker
  • 0,5 tesked salt
  1. Var noggrann med måtten.
    Det är dåligt att få i sig för mycket salt.
    Blanda vatten, socker och salt noga.
  2. Saltet och sockret ska ha löst sig.
    Blandningen ska vara genomskinlig.
    Den ska smaka som tårar.
  3. Om du är osäker på
    om vattnet är rent
    kan du koka blandningen
    innan du dricker.

Om du glömmer att dricka
och inte får i dig salt
när det är varmt kan du få solsting.
Då kan du få huvudvärk och bli yr.
Om du blir mycket dålig
kan du få feber och börja kräkas.
Då måste du söka vård direkt.

26 juni 2026

Vad tycker du om nyheten?
2 kommentarer
  1. MILENA LUISA skriver:

    TACK FÖR ER ARBETE 8 SIDOR! FIN ARTIKEL!😍🙂😎 Annars hur mår ni???

  2. ... skriver:

    Jag dricker mycket vatten, viktigt att ha en bringa i kylen. Kallt vatten är bra att kyla ner kroppen med. Och tänk på våra pälsklingar dom behöver också kall vatten.

Kommentarer och regler
Kommentera

Skriv din kommentar här.
Kom ihåg att följa våra regler.
Vi tar bort kommentarer som inte följer reglerna.

8 Sidor tar bort alla kommentarer
som bryter mot våra regler.

Skriv bara om sådant
som har med nyheten att göra.

Skriv ditt namn eller
kalla dig för något annat.

Du får inte låtsas vara
en annan person som finns på riktigt.

Skriv inte elaka saker om andra.
Det gäller personer,
grupper och religioner.

Skriv på svenska.

Fler liknande artiklar